Jonge ondernemers Laura en June stellen adventskistjes samen

June Gils en Laura Van den Troost blijven niet bij de pakken zitten. Ze verkopen adventskistjes. 

June Gils en Laura Van den Troost blijven niet bij de pakken zitten. Ze verkopen adventskistjes. ©  Bert De Deken

Turnhout -

Laura Van den Troost heeft een kapsalon, June Gils een schoonheidsinstituut. De jongste weken krijgen ze vaak met afzeggingen te kampen. Een ramp voor jonge, startende ondernemers. Maar Laura en June blijven niet bij de pakken zitten.

Guy Van Nieuwenhuysen

“Ik ben al twee jaar kapper en sinds kort heb ik mijn eigen kapsalon Troost in de Korte Vianenstraat”, stelt Laura zichzelf voor. De zaak is een droom die werkelijkheid is geworden. June Gils is schoonheidsspecialiste. “Ik heb al vier jaar een eigen salon in de Elf-Novemberlaan”, vertelt ze.

Beide ondernemers hebben het op dit ogenblik niet onder de markt. “Vanwege de stijgende besmettingen krijgen we steeds vaker te maken met afzeggingen. Dat is best wel pittig. Klanten die in quarantaine moeten, zelf positief zijn of in afwachting zijn van een testresultaat. De meeste klanten laten wel iets weten, maar sommigen komen zelfs gewoon niet opdagen”, zeggen ze.

“Soms gaat het om twee klanten per dag, soms valt de helft van de afspraken weg”, zegt June. “Voor sommige verzorgingen trek ik twee uur uit. Als zo’n klant niet komt opdagen, heb ik een probleem.”

24 pakjes

Laura en June kennen elkaar goed. Ze vinden elkaar om te ventileren over hun problemen. “Zo is het idee ontstaan om de vrijgekomen tijd nuttig te besteden”, lacht Laura. “Ik heb ook vorig jaar, toen we in lockdown zaten, al adventskistjes gemaakt. En die waren toen erg gegeerd. Daarom doen we dat opnieuw.”

Een adventskistje bevat 24 pakjes. Een pakje voor elke dag van 1 tot 24 december. “Voor de samenstelling werken we samen met andere jonge ondernemers. Grafisch ontwerper Wenn Schoofs van Popit Creations maakt kerstkaartjes. Twee jonge meiden van Lichtpuntje hebben kaarsen ontworpen. Elke zondag zit er een kaars in het pakje. Maar niet zomaar een kaars. Het zijn echt verrassende ontwerpen.”

De creativiteit is een gunstig neveneffect van de aanhoudende pandemie. “Jonge ondernemers zoeken elkaar op”, zegt June. “We zijn geen concurrenten meer, maar collega’s. We zijn tijdens de coronacrisis echt naar elkaar toegegroeid.”

“Daar was voordien geen tijd voor”, beseft Laura. “Nu sturen we onze klanten naar elkaar, we bespreken boekhoudtips en leren elkaar hoe je met klanten omgaat. En zo ontstaan ook nieuwe ideeën.”

De adventskistjes bevatten allerhande producten met een totale waarde van 175 euro, maar ze worden aangeboden voor 115 euro. “Tot zondag kunnen mensen nog bestellen via Instagram: daar moet je instituutjune of haarsalontroost intikken en je vindt ons. Zondag kunnen de adventskistjes worden opgehaald.”

Aangeboden door onze partners

Video

Keuze van de redactie

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio