Ondergrondse wirwar houdt Dampoort-werf op: “We botsen op onbekende leidingen”

Kijk mee achter de schermen op de werf aan Gent-Dampoort. © De Gentenaar

GENT -

De verbouwing van de Dampoort loopt moeilijk: de werf zit voorlopig 3 maanden achter op schema. Een ondergronds kluwen van oude rioleringen en plannen die niet blijken te kloppen, heeft er een zeer ingewikkelde puzzel van gemaakt. Of de klus binnen de twee jaar geklaard zal zijn, is onzeker.

Bert Staes

Tegen mei zou de huidige fase in de verbouwing van Dampoort af moeten zijn. Maar dat wordt niet gehaald: het zal augustus worden, meldt Wegen en Verkeer. Dat betekent onder meer dat de Antwerpsesteenweg nog zeker tot het einde van de zomer zal doodlopen op de werf.

Wie aan Dampoort passeert kan het niet zien, maar achter de zwarte hekken die het verkeer scheiden van de arbeiders ligt een van de ingewikkeldste werven van Gent. De drukke rotonde wordt verbouwd, boven en onder de grond, terwijl ze nog volop in gebruik is door het verkeer.

Op twee jaar tijd krijgt de rotonde nieuwe rioleringen, nutsleidingen en een volledig nieuw kruispunt met verkeerslichten naar de Koopvaardijlaan. Tegen het voorjaar van 2023 zou de werf rond moeten zijn, maar of dat zal lukken, is onzeker.

 

 ©  fvv

Gespecialiseerde duikers

De vertraging is hoofdzakelijk te wijten aan personeelsuitval bij de aannemers, gecombineerd met enkele lastige ondergrondse verrassingen. Coronabesmettingen houden een deel van het gespecialiseerde personeel thuis bij de aannemers.

Zo zijn op de werf onder meer duikers aan de slag die onder water beton gieten, in een omgeving waar ze nauwelijks iets kunnen zien. Als die uitvallen, staan er niet meteen invallers klaar, omdat het om zo gespecialiseerd werk gaat.

Op de werf zijn gespecialiseerde duikers aan de slag die onder water beton gieten, in een omgeving waar ze nauwelijks iets kunnen zien. 

Op de werf zijn gespecialiseerde duikers aan de slag die onder water beton gieten, in een omgeving waar ze nauwelijks iets kunnen zien. ©  fvv

“Laat het duidelijk zijn: dit is echt geen alledaagse werf”, zegt werfleider Jurgen Mersch. “Maar het grootste struikelblok zit onder de grond. Zo zijn we op heel wat ongekende leidingen gebotst en bleken andere leidingen niet te liggen waar we ze hadden verwacht op de plannen. Zo’n leiding moet telkens onderzocht worden en dat kost tijd.”

En dan zijn er de stokoude, in baksteen gemetste rioleringen die onder de Dampoort lopen. Die vervoeren het afvalwater van een groot deel van Sint-Amansdberg. “De leidingen blijken vaak heel ondiep te liggen en in erg slechte staat te zijn”, zegt Mersch. “Maar omdat ze nog dienst moeten doen tot de nieuwe rioleringen er liggen, moeten we telkens een bypass maken.”

De aannemers botsen op rioleringen die nog in baksteen gemaakt zijn en maar een goeie halve meter onder de grond liggen. 

De aannemers botsen op rioleringen die nog in baksteen gemaakt zijn en maar een goeie halve meter onder de grond liggen. ©  fvv

Die combinatie van tegenvallers zorgt ervoor dat de werf drie maanden achterloopt op schema. De huidige fase – aan de aansluiting met de Antwerpsesteenweg – zal niet in mei, maar in augustus klaar zijn. Dat betekent dat de tijdelijke circulatiemaatregelen in de wijk ook tot dan verlengd worden.

Of de volledige werf ook uitloopt, is nog niet zeker. Wegen en Verkeer maakt zich sterk dat ze de vertraging deze zomer met de aannemer kan proberen inhalen. “We doen er alles aan om voor de start van het nieuwe schooljaar te kunnen starten met een volgende werffase.”

Aangeboden door onze partners

Video

Keuze van de redactie

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio