Man (59) en vrouw (68) overleden na aanrijding door bestelwagen van PostNL, bestuurder mag na verhoor naar huis

Aalst -

In de Weggevoerdenstraat is maandagvoormiddag rond 10.55 uur een zwaar ongeval gebeurd. Daarbij werden twee personen aangereden door een bestelwagen van pakjesdienst PostNL. De twee slachtoffers overleden ter plaatse, bevestigen het parket en burgemeester Christoph D’Haese (N-VA).

Brent SaeyBron: eigen berichtgeving, belga

De slachtoffers zijn een 59-jarige man, een dakwerker, en een 68-jarige vrouw, de bewoonster van een woning in de Weggevoerdenstraat waar dakwerken verricht moesten worden. Zij overleden allebei ter plaatse. De bestuurder van de bestelwagen was een 32-jarige man. Hij testte negatief op zowel een speekseltest als een ademtest, en was dus niet onder invloed. Zijn rijbewijs is voor 15 dagen ingetrokken. De bestuurder werd vanmiddag verhoord, maar mocht na zijn verhoor beschikken.

De hulpdiensten zijn momenteel ter plaatse en de straat is helemaal afgesloten. Over de oorzaak van het ongeval is momenteel nog niets geweten. Het parket heeft een verkeersdeskundige aangesteld om de precieze omstandigheden te onderzoeken.

Bestuurder niet in wagen

“Volgens de eerste vaststellingen van de politie en de eerste bevindingen van de verkeersdeskundige zou de koerier van PostNL zijn bestelwagen met draaiende motor achtergelaten hebben om een pakje af te leveren”, aldus het parket. “De bestelwagen zou dan vanzelf in beweging zijn gekomen en verder in de straat de twee slachtoffers aangereden hebben. De bestuurder zou nog geprobeerd hebben om het voertuig te stoppen.”

De bestuurder van de bestelwagen werkte voor een onderaannemer van PostNL. “Het is vreselijk nieuws”, zegt woordvoerster Lies Florentie. “We willen onze oprechte deelneming betuigen. We denken aan het welzijn van alle betrokkenen maar we hebben nog geen verdere informatie. We wachten het verdere onderzoek af.”

Peeters: “Veiligheidsmaatregelen uitbreiden”

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters wil dat Europa de veiligheidsmaatregelen die gelden voor vrachtwagens uitbreidt naar bestelwagens. “Concreet betekent dit een uitbreiding wat betreft rij- en rusttijden, de geldende snelheidsbeperking en de verplichte nascholing”, zegt de Open VLD-minister.

Die wil daarnaast samen met de koerier- en zorgbedrijven afspraken maken rond verkeersveiligheid. “Er is er al een eerste verkennend gesprek geweest met Comeos. We moeten ervoor zorgen dat naast de klassieke transportsector van de vrachtwagens, ook de koerier- en bezorgbedrijven - zowel pakjesdiensten als maaltijdbezorgers - beschikken over een gedegen kennis en die kennis ook toepassen in hun dagelijkse werkzaamheden”, aldus nog minister Peeters.

"Verontrustende toename" van aantal dodelijke ongevallen met bestelwagens

 

Het dodelijke ongeval in Aalst brengt de impact van de “camionettisering” opnieuw onder de aandacht. Verkeersinstituut Vias waarschuwde begin dit jaar voor een “verontrustende stijging” in het aantal dodelijke ongevallen met lichte vrachtwagens in het coronajaar 2021 in Vlaanderen. “De toegenomen e-commerce met grote druk om zo veel mogelijk te leveren op zo kort mogelijke tijd kan in die cijfers zeker een rol in spelen”, zegt Vias-woordvoerder Stef Willems.

In Vlaanderen vielen vorig jaar 291 verkeersdoden, 45 meer dan in 2020 of een stijging met 18 procent. Het aantal dodelijke ongevallen waarbij bestelwagens betrokken waren, steeg echter van 30 naar 45, of een toename van 50 procent. “Er gebeuren soms bokkensprongen in de cijfers, maar die stijging was zeer opmerkelijk en verontrustend”, stelt Willems. “Het ging om het hoogste aantal doden sinds 2015. Toen waren er 55 maar de jaren daarna namen de cijfers steeds af. De pandemie met de explosie van e-commerce en leveringen aan huis heeft wellicht een impact gehad vorig jaar.”

De ‘camionettisering’, waarbij er veel bestelwagens continu onderweg zijn, komt ook door de minder strenge aanpak in vergelijking met grote vrachtwagens. “Er gelden bijvoorbeeld minder strenge regels voor de rij- en rusttijden voor de lichte vrachtwagens. Daarnaast is er de pandemie en de toegenomen e-commerce met grote druk om zoveel mogelijk te leveren op zo kort mogelijke tijd. Over het ongeval van vandaag kunnen we ons niet uitspreken, maar we moeten verder durven nadenken of elke levering gratis en binnen de 24 uur moet gebeuren”, zegt Willems.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Video

Keuze van de redactie