Tram 1 kan terug naar Flanders Expo, maar er staat de Gentse trams nog heel wat te wachten
© MARC HERREMANS - MEDIAHUIS
Neen, het is geen aprilgrap. Vanaf 1 april kan je eindelijk opnieuw met de tram tot aan Flanders Expo rijden. De werken aan de tramsporen lopen op hun einde. Ook in Moscou kan je bijna opnieuw de tram nemen. In 2024 staan echter al opnieuw heel wat aanpassingen op de Gentse tram-agenda.
De tramsporen tussen het Sint-Pietersstation en Flanders Expo moesten worden hersteld. De drukke tram 1 werd daarom in september omgeleid naar het UZ Gent. Na zeven maanden komt daar nu een einde aan: op 1 april hangt tram 1 opnieuw het bordje ‘Flanders Expo’ vooraan.
Dit was de situatie sinds september 2022. — © De Lijn
Dit wordt de situatie vanaf 1 april 2023. — © De Lijn
Dat is goed nieuws voor de evenementen in de beurshallen van Easy Fairs en de scholieren in Sint-Denijs-Westrem. Leerlingen van Don Bosco Sint-Denijs-Westrem namen vrijdag al afscheid van de pendelbussen die tijdelijk ingelegd werden naar hun school.
Het wordt opnieuw aanpassen voor hen. De pendelbussen zetten de leerlingen al maanden af óp de speelplaats, omdat er op de Kortrijksesteenweg niet genoeg plaats is. “Vanuit veiligheidsoogpunt en in overleg met de school, werd daarom voorzien in pick-ups op de speelplaats”, zegt De Lijn.
Leerlingen wuifden de bussen uit met een liedje. “De tramwerken naderen hun voltooiing en volgende week start de examenperiode”, zegt De Lijn. “De pendelpick-ups lopen af. Onze chauffeurs en bussen zullen worden gemist, daar lieten de leerlingen geen twijfel over bestaan.”
Deze maand kregen ook de tramsporen in de Nederkouter en de Kortrijksepoortstraat al een onderhoud. Tram 1 kan er dus voorlopig weer tegen.
Een andere tramwerf komt ook stilaan ten einde. In Ledeberg is de laatste fase bezig van de herstellingen voor tram 2. Die rijdt al sinds november 2017 niet meer tot in Moscou, omdat de tramsporen plots niet meer veilig genoeg waren. Tegen het einde van het jaar moet je ook opnieuw de tram naar Moscou kunnen nemen.
Zwaarste klus
In 2024 valt het werk niet stil. Op 1 januari worden de uren van de trams in Gent normaal gezien grondig hervormd. Zo gaan ze ook tot na middernacht rijden, belooft De Lijn al jaren. De tramlijnen zouden dan ook andere namen krijgen.
Volgend jaar moet ook Coupure Rechts worden afgewerkt, zodat de tram daar opnieuw kan rijden. Maar daarna moet de zwaarste klus nog komen: de as van de Nederkouter en Kortrijksepoortstraat tot in de Veldstraat wordt vernieuwd. Dat betekent dat tram 1 dan opnieuw voor een hele tijd omgeleid zal moeten worden. Details zijn daarover nog niet bekend.
LEES OOK. Alles voor tram 1: parkeerplaatsen weg en mooie nieuwe straten langs drukste tramlijn van Gent