Nieuw snufje voor Jumbo-Visma in Roubaix? Edoardo Affini proefkonijn voor ‘bandenspanningsregelaar’ in Dwars door Vlaanderen

Edoardo Affini reed er woensdag mee rond. Hij was het proefkonijn. Jumbo-­Visma overweegt om in Roubaix het Kinetic Air Pressure System (KAPS) te gebruiken.

sfj

Veel verschil met een gewone racefiets zie je niet, alleen de wielas is iets dikker. Met KAPS kan een renner met de bandenspanning spelen tijdens de koers. Iets minder bandendruk op kasseien voor meer rijcomfort en minder risico op lekke banden, bijvoorbeeld. Of iets meer bandendruk op verharde wegen om de rolweerstand te verkleinen. Team DSM overwoog het vorig jaar al in Parijs-Roubaix te gebruiken. Jumbo-Visma bekijkt nu de mogelijkheden.

Gaan ze er straks mee van start in Roubaix? “Dat zou kunnen”, zegt algemeen directeur Plugge. “Edoardo heeft het uitgeprobeerd. Het gaat om een interessante testcase om te zien of het zinvol is.” De UCI kwam na de race langs voor een extra controle op de fietsen. “We hebben netjes toestemming gevraagd en alle informatie gegeven die ze vroegen. Zij hebben alle lichten op groen gezet. Ik vermoed dat andere teams gevraagd hebben om er nog eens naar te kijken, maar wij hebben niets te verbergen.”

Van Aert is niet van plan de nieuwe technologie te gebruiken. Hij zweert vooralsnog bij doodnormale carbon wielen voor Roubaix. “Sommigen zullen het allicht gebruiken, maar Wout maakt er geen gebruik van”, klinkt het bij Jumbo-Visma.

Aangeboden door onze partners

HOOFDPUNTEN

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen