Europa stemt in met overheidssteun voor NMBS-dochter IFB

BRUSSEL - De Europese Commissie geeft, na een moeizaam en controversieel onderzoek, haar fiat voor een Belgische overheidssteun van 95 miljoen euro voor NMBS-dochter Interferry Boats (IFB). Dat schrijft de krant De Tijd maandag in zijn online-editie.
Het onderzoek van de EU-Commissie werd eind 2005 opgestart, twee jaar na het Belgische reddingsplan voor de NMBS-dochter. Tot enkele weken geleden bleven de diensten van het Europees Commissielid voor Concurrentie, Neelie Kroes, vraagtekens plaatsen bij de oorbaarheid van de subsidies, maar die onzekerheid is definitief van de baan, melden EU-bronnen. De Europese Commissie zou het steundossier dinsdag goedkeuren.

Interferry Boats is gespecialiseerd in multimodaal containervervoer en de exploitatie van terminals voor gecombineerd vervoer. IFB zat eind jaren negentig in slechte papieren, onder meer door een aantal minder geslaagde overnames in Frankrijk. De Belgische regering werkte een herstructurering uit om IFB opnieuw levensvatbaar te maken.

De steun valt uiteen in een omzetting in kapitaal van vorderingen ter waarde van 56 miljoen euro en 39 miljoen euro in de vorm van uitstel van betalingen en kredietfaciliteiten. Een bijkomende kapitaalinjectie die België in januari 2005 meldde aan de EU-Commissie werd een jaar later ingetrokken toen bleek dat die problematisch zou zijn.

De Commissie zegt dat er wel degelijk sprake is van staatssteun. De financiering van de herstructurering bij IFB door de NMBS en de verkoop van activiteiten in Frankrijk kunnen niet doorgaan voor normale investeringen van een privé-investeerder, zo luidt het. Maar de maatregelen zijn wel in overeenstemming met de Europese regels voor steun bij herstructureringen en de redding van bedrijven.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees