Rondetafel moet knelpunten Vlaamse binnenvaartsector wegwerken

Rondetafel moet knelpunten Vlaamse binnenvaartsector wegwerken
BRUSSEL - De sector van de binnenvaart kampt met een aantal problemen die de verdere groei van de sector hypothekeren. De instroom van personeel is te laag en banken investeren te weinig in kleinere schepen, die ook het netwerk van kleine waterwegen in Vlaanderen kunnen bedienen. De sector en Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters (CD&V) hebben maandag samen een aantal actiepunten afgesproken.
Vlaanderen dient zich aan als logistieke draaischijf in Europa en de binnenvaart heeft daarin toekomstkansen: binnenschepen kunnen een groot aantal vrachtwagens van de weg houden, wat beter is voor het milieu en voor de verkeersproblematiek. Bovendien heeft de sector groeimogelijkheden.

Er zijn echter een aantal knelpunten die de groei hypothekeren. Die werden maandag opgelijst in een eerste rondetafelgesprek tussen de Vlaamse overheid en de sector. Een nieuw netwerk, het 'Flanders Inland Shipping Network', moet nu acties uitwerken om de knelpunten weg te werken.

Zo zijn de tewerkstellingskansen bij de binnenvaart te weinig bekend. De instroom van nieuw personeel kan de uitstroom niet volgen, heel wat binnenvaartondernemers doen een beroep op Oost-Europese matrozen. Matrozen die bij ons afstuderen, komen vaak terecht bij baggerbedrijven of loodsdiensten, maar niet in de binnenvaart.

'Er kunnen zo 500 mensen aan de slag in de binnenvaart. Op termijn zijn er zeker 1.500 vacatures', zegt Filip Martens van Promotie Binnenvaart. Ook de opleiding van de binnenvaartondernemers moet meer aandacht hebben voor commerciële vaardigheden.

Investeringen

De binnenvaartschepen worden steeds groter en op de grote waterwegassen, zoals Leie en Schelde, het Albertkanaal of het Zeekanaal, zijn de jongste jaren grote investeringen gebeurd. Maar Vlaanderen kent ook een netwerk van kleine waterlopen, zoals de Dender of het kanaal Herentals-Bocholt, waarvan het potentieel onderbenut is wegens een gebrek aan kleine schepen. Banken investeren hier immers niet graag in. 'Het is nodig dat de overheid een signaal geeft dat ook de kleinere waterwegen belangrijk zijn', zegt Martens.

Het imago van de binnenvaart en de bekendheid van de sector bij potentiële klanten moet verbeteren. Daarvoor zal werk worden gemaakt van een nieuw communicatienetwerk voor de sector. De binnenvaart moet ook meer inspelen op innovatie op het vlak van technologie en organisatie. Ten slotte zegt de binnenvaart dat 'oneerlijke' concurrentie met het spoor de binnenvaart benadeelt.

In het najaar komt de rondetafel opnieuw bijeen.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees