Wallonië investeert 270 miljoen in scheepvaart uit Frankrijk

Wallonië investeert 270 miljoen in scheepvaart uit Frankrijk
BRUSSEL - De Waalse regering plant grote investeringen in de scheepvaart. Zo wil het tussen 2007 en 2015 270 miljoen euro investeren in het realiseren van scheerpvaartverbindingen tussen de Seine en de Schelde en in het vergemakkelijken van het scheepvaartverkeer vanuit Frankrijk. De Waalse regering wil ook meewerken aan het kanaalproject 'Seine - Noord-Europa', waarbij een scheepvaartverbinding tussen Parijs en Rotterdam voorzien is. Dat traject loopt ook door Vlaanderen.
Die inspanningen in de scheepvaart maken deel uit van een ambitieuze reeks mobiliteitsmaatregelen die de Waalse regering recent heeft goedgekeurd.

Wallonië telt 450 kilometer bevaarbare waterwegen. Daarop werd in 2005 43,7 miljoen ton vervoerd, een stijging van 37 procent in tien jaar tijd. Om die vervoersmodus verder te stimuleren, wil de Waalse regering zich inschrijven in het kanaalproject 'Seine - Noord-Europa'. Tegelijk is het de bedoeling om de Waalse waterwegen op 2.000 ton te brengen. Nu is dat nog 1.350 ton.

Tussen 2007 en 2015 wil Wallonië ook 270 miljoen euro investeren in het verbinden van de Seine met de Schelde en in een contract met Frankrijk rond de aanpak van het kanaal Condé-Pommeroeul. Dat kanaal vormt nu nog een knelpunt in de verbinding tussen de Seine en het Maasbekken. Het is de bedoeling dat de modder uit het kanaal wordt verwijderd.

Mobiliteitsingrepen

Naast de scheepvaartmaatregelen, voorziet de Waalse regering nog een heel pakket andere mobiliteitsingrepen. Zo is de Waalse regering voorstander van een nieuwe spoorinfrastructuur in de luchthaven van Charleroi (Brussels South) zelf. Die optie krijgt de voorkeur op een station dat gelegen is op een tweetal kilometer van de luchthaven. De Waalse regering plant daarover nog gesprekken met de NMBS.

Voorts komt er een pilootproject met nachtbussen op plaatsen waar veel jongeren uitgaan. De Waalse vervoersmaatschappij TEC zal tien lijnen uitwerken waar de bussen op vrijdagen en zaterdagen tot 4.30 uur de volgende ochtend zullen rijden. De eerste nachtdiensten zouden vanaf midden september moeten starten. Daarnaast wordt het aanbod voor mensen met beperkte mobiliteit uitgebreid. Er komen 200 extra toegankelijke bussen. Er is ook een ontwerpdecreet goedgekeurd waardoor buscontroleurs in de toekomst ook administratieve boetes zullen kunnen uitschrijven voor zwartrijders en vandalen.

Wegverkeer

Wat het wegverkeer betreft, heeft minister Michel Daerden een plan klaar om de zwarte punten aan te pakken. Op drie jaar tijd wil men 47 zones en acht trajecten met 'verhoogd risico' aanpakken.

Ook het fietsgebruik wordt gestimuleerd. In de komende twee jaar wordt de ontbrekende 400 kilometer van het Ravel-plan met toeristische fiets- en wandelpaden afgewerkt. Van dat plan is al 960 kilometer gerealiseerd.

Maandag raakte nog bekend dat de Promotie Binnenvaart op 4 oktober 2007 een internationaal congres organiseert over de toekomst van de Europese binnenvaart.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees