Mode

Witte producten wel in, maar niet altijd lekker

Witte producten wel in, maar niet altijd lekker

Foto: Pol De Wilde

hHet jongste jaar zien we een totale heropleving van allerlei budgetproducten, of ze nu ‘Nr.1, ‘365’ of ‘Everyday’ heten. Wij testten ze voor u.
De opmars van discountketens als Aldi en Lidl hebben bij de klassieke grootwarenhuizen tot een tegenoffensief geleid: ook zij besteden opnieuw almaar meer aandacht aan de goedkopere, budgetproducten. Witte producten, zoals ze in de volksmond nog heten.

De ‘witte producten’ werden in 1976 gelanceerd door GB, de voorloper van Carrefour. In de oliecrisis van toen hadden consumenten het moeilijk om de eindjes aaneen te knopen. Daarom lanceerde GB zijn eigen gamma aan spotgoedkope producten. Met heel veel succes, want Delhaize volgde met Derby. Maar de producten verloren aan populariteit. In oktober 2002 haalde Carrefour ze zelfs helemaal uit de winkelrekken, om vanaf dan het huismerk te promoten.

Nog geen jaar later veranderde Carrefour het geweer weer van schouder, en lanceerde het merk Nr. 1, duidelijk als antwoord op de opmars van de Aldi’s en de Lidls. Acht maanden later volgde Delhaize. Het slabakkende merk Derby werd omgevormd in ‘365’. Geen maand geleden kondigde de warenhuisgroep aan dat ze inmiddels vijfhonderd ‘365’-producten heeft hebben, aan dezelfde prijs als wat in de rekken van Aldi ligt, én met dezelfde kwaliteitsnormen. ‘Wij willen vermijden dat onze klanten ook nog eens naar discountketens gaan shoppen voor bepaalde basisproducten’, zegt Katrien Verbeke van Delhaize. Zij ziet de voorbije maanden een opvallende toename van de verkoop. Deels gaat die samen met de uitbreiding van het gamma, maar zij ziet er toch ook een element koopkrachtcrisis in. ‘Vroeger betekende ‘365’ maar 2 tot 3procent van onze omzet. Nu zitten we al aan zo’n 5procent.’

Carrefour heeft al een hele tijd zo’n vijfhonderd artikelen van het merk Nr. 1. ‘Het gamma is de jongste tijd vrij stabiel. We zien ook geen grote verschuivingen in de omzet’, zegt woordvoerder Lars Vervoort. ‘Wel zien we een grote groei in de verkoop van producten van onze huismerken. Maar dat hangt ook samen met de investeringen daarin.’ Carrefour heeft nu ook zelfs een huismerk voor het betere kwaliteitsproduct, Carrefour Sélection. ‘Je merkt het verschil aan een pot confituur. Bij Nr. 1 bevat die bijvoorbeeld 40procent fruit, bij het huismerk 50procent en bij Carrefour Sélection 62procent.’

Colruyt heeft een hele resem aan merken in witte producten: Jempy, Saint-Martin, Fresh, Resto, Sirikit... Begin dit jaar lanceerde Colruyt een eigen merk: Everyday. Geleidelijk komen er daar mee van, die de oude producten vervangen. Bij de lancering waren er al 55 van die producten in het assortiment, ondertussen is dat nog toegenomen. De Everydayproducten zijn overigens ook te koop bij de Sparwinkels die onder Colruyt vallen en de Okay-buurtwinkels.

Aldi en Lidl verkopen hun budgetproducten vanouds al onder eigen merknamen, die niet in andere winkels terug te vinden zijn. De grootste verschuiving daar, is dat Lidl steeds meer ook merkproducten verkoopt tegen goedkopere prijzen.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees