Cardoen lanceert Chinese automerken

Cardoen lanceert Chinese automerken

Foto: rr

WILRIJK - De autoverkoper Cardoen verwacht dat hij in 2007 wagens van tien Chinese automerken op de Belgische en de Europese markt zal kunnen brengen. Het bedrijf onderhandelt momenteel nog met een aantal grote Chinese autobouwers, maar het stelde vrijdag al wagens voor van vijf verschillende merken tegen prijzen die gemiddeld een derde lager liggen dan die van vergelijkbare modellen van niet-Chinese merken.
Volgens Cardoen illustreert het succes van de goedkope Renault Logan dat er een markt is voor goedkope wagens. Om een beter zicht te krijgen op welke merken en modellen uiteindelijk in de showroom zullen terechtkomen, voert Cardoen de komende weken een marktonderzoek bij zijn eigen klanten. Ze zullen de wagens kunnen beoordelen op uitzicht, interieur, comfort, kwaliteit en prijs.

De merken die Cardoen sinds vrijdag toont zijn Hafei, Changhe Ideal, Xiali N3, Faw Jiaxing MPV, Dongan en Changfeng Lucky Bell. De goedkoopste wagen, vergelijkbaar met een Nissan Micra, kost 5.500 euro. Voor de duurste, een pick-up model, moet je 14.500 euro neertellen.

Kwaliteit

Als je die prijzen vergelijkt met gelijkaardige modellen die nu al op de Europese markt te koop zijn, kan het prijsverschil oplopen van dertig procent tot de helft. Een kleine test toonde vrijdag al snel aan dat wie van plan is een goedkope Chinese wagen te kopen, water bij de wijn zal moeten doen. De kwaliteit van de gebruikte materialen, de afwerking en het design van de wagens kunnen niet tippen aan de Europese merken.

Zo maken de Chinese fabrikanten veel gebruik van goedkoop plastic, bleek de beenruimte in de kleine modellen een probleem en raakte de achterbank nauwelijks neergeklapt. Volgens Karel Cardoen zijn de Chinese wagens dan ook nog niet klaar voor de Europese markt.

,,Zo moet de aantrekkelijkheid nog beter, net als een reeks technische normen, zoals de emissie. Er wordt echter zeer hard gewerkt aan die tekortkomingen. De wagens moeten ook een hele reeks tests doorstaan voor ze in Europa mogen verkocht worden.'' Intussen is het nog niet honderd procent zeker welke merken Cardoen zal distribueren en wanneer. ,,De contracten zijn nog niet getekend en dat is typisch China'', aldus Karel Cardoen.
Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees