Op 28 april rijdt trein tussen Gent-Dampoort en Gent-Noord

‘Passagierstrein Gent-Zelzate kan zeker rendabel zijn'

Rudy Van Cronenburg (SP.A) zvd Foto: © VUM

ZELZATE/WACHTEBEKE - De organisatie ‘204 op de sporen' mag van de NMBS op zaterdag 28 april een passagierstrein laten rijden tussen het station Gent-Dampoort en het station Gent-Noord, aan staalreus ArcelorMittal in Zelzate.

Die lijn wordt nu enkel gebruikt voor goederenvervoer. Dit eenmalige experiment kadert in de bredere verzuchting van ‘204 op de sporen', een organisatie met leden van de Bond Moyson, het ABVV en SP.A-Oost-Vlaanderen om die lijn – lijn 204, die door de haven loopt – open te stellen voor passagiersvervoer.

‘De NMBS liet een studie uitvoeren en die toont aan dat het rendabel is om op lijn 204, de goederenlijn van Gent-Dampoort tot in Zelzate, ook een passagierstrein te laten rijden', zegt Wachtebeeks gemeenteraadslid Rudy Van Cronenburg (SP.A). Hij is actief bij ‘204 op de sporen'. Ook de Bond van Trein, Tram en Busgebruikers baseerde zich in 2009 al op een studie die aantoont dat vijftien procent van de werknemers in de kanaalzone gewonnen is voor een treinverbinding. Een potentieel van minstens 1.200 passagiers heen en terug per dag. Daarom pleitte TreinTramBus voor een ‘Light Rail', een lichte trein zoals die al in Duitsland rijdt.

‘Nu rijden op die lijn die Gent en Zelzate in een rechte lijn verbindt alleen goederentreinen. Dus er zijn nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden. Vooral werknemers van Volvo, Arcelor en andere havenbedrijven in de Skaldenstraat zijn vragende partij', zegt Van Cronenburg. ‘Zo'n passagierstrein geeft niet alleen havenarbeiders de kans om vlot op hun werk te geraken, de bewoners van Zelzate en omgeving en van de kanaaldorpen kunnen zo heel gemakkelijk naar Gent komen', gaat Wim Van Damme verder. ‘Met minimale aanpassingen – zoals een stopplaats aan Volvo Cars kan je heel wat autoverkeer van de Kennedylaan halen en de trein is natuurlijk een pak milieuvriendelijker.'

‘Tijdens een bezoek van federaal minister Monica de Coninck aan Wachtebeke is haar gevraagd om op 28 april deze trein te nemen. De aanwezigen uit de SP.A afdelingen Wachtebeke, Zelzate, Moerbeke, Berlare, Destelbergen en Gent en de vakbondsafgevaardigden van openbare diensten, Metaal, Bedienden, Algemene Centrale en ABVV-afgevaardigden van de grote bedrijven Arcelor Mittal en Volvo spraken zich unaniem uit voor de ingebruikname van de spoorlijn 204 tussen Arcelor Mittal en Gent Dampoort', gaat Van Cronenburg verder.

In afwachting van een beslissing van de NMBS organiseert ‘204 op de sporen' op zaterdag 28 april deze treinrit met passagiers van Zelzate naar Gent en terug.

‘We roepen iedereen op om mee te rijden en te tonen dat er echt wel een draagvlak bestaat voor deze passagiers- en pendelverbinding', klinkt het. De NMBS wilde alleen bevestigen dat er een studie geweest is maar wil niet vooruitlopen op wat met die resultaten zal gebeuren.

www.204opdesporen.be

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio