Negen kruispunten voor de prijs van één

Dampoort blijft schrik van elke Gentse fietser

Dampoort blijft schrik van elke Gentse fietser

Nele Aelbrecht moet bijna dagelijks langs de Dampoort passeren. 'Ik blijf dit kruispunt vervloeken.' fvv Foto: © Frederiek Vande Velde

GENT - De Kasteellaan, Schoolkaai, Hagelandkaai, Dampoortstraat, Dok Zuid, twee keer het Oktrooiplein en twee keer de parking aan het station. Maar liefst negen kruispunten moet een fietser passeren als hij helemaal rond de Dampoort-rotonde rijdt. 'Zelfs voor iemand die hier elke dag voorbijkomt, blijft dit de hel', zegt Nele Aelbrecht.

Drie jaar geleden ging de Dampoort in ons Fietspadenrapport met de weinig benijdenswaardige eer lopen het gevaarlijkste fietskruispunt van Gent te zijn. Vandaag is dat jammer genoeg niet anders. Aan de inrichting van het zwarte punt is sinds 2008 niets veranderd. Fietsers zien zich op de rotonde nog altijd geconfronteerd met negen kruispunten.

'Bijna elke dag moet ik langs de Dampoort passeren om naar het werk te gaan, maar eerlijk, ik vervloek dit kruispunt nog altijd', geeft Nele Aelbrecht toe. 'Er mogen dan wel haaientanden op het wegdek geschilderd staan, de auto's wachten niet. Zeker op het kruispunt met Dok Zuid moet je als fietser heel goed uit je doppen kijken. Je moet daar even van de rotonde af om dan de stadsring over te steken. Heel wat automobilisten letten daar niet op. Het zou een stuk veiliger worden als ze daar verkeerslichten zouden plaatsen. Voor fietsers kan dit kruispunt veel beter.'

Brug of tunnel

De honderden fietsers die dagelijks langs de Dampoort passeren, zullen daar echter nog een hele tijd op moeten wachten. 'Ja, er is een volledige heraanleg van het kruispunt gepland, maar het gaat om een heel complex dossier', zegt Sylvie Syryn, woordvoerster van Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen. 'We moeten onder meer kiezen tussen een brug of een tunnel om de Kasteellaan te verbinden met de Koopvaardijlaan en er zijn heel wat betrokken partijen.'

Een daarvan is de stad Gent. Die heeft ondertussen een studie besteld om de Dampoortknoop te ontwarren, maar het zal nog minstens negen maanden duren voor die studie af is. 'Wij beseffen maar al te goed dat de Dampoort voor fietsers geen evident kruispunt is', zegt schepen Martine De Regge (SP.A). 'Een oplossing kan er echter maar komen als we het doorgaand verkeer daar weghalen.'

Dat hangt dan weer samen met de bouw van de Handelsdokbrug die ten vroegste in 2014 van start kan gaan. Op korte termijn is er voor fietsers maar één lichtpuntje. Een van de twee ingangen naar de parking van het station wordt geschrapt. Dat brengt het aantal kruispunten terug van negen naar acht.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio