Leuven op de eerste plaats met aantal groene bussen

De Lijn zet 24 stille hybride bussen in

De Lijn zet 24 stille hybride bussen in

Gisteren begeleidde directeur Francy Peeters (tweede van rechts) een stel politici op de hybride bussen.ivw Foto: © Isabel Van Tendeloo

LEUVEN - Vervoersmaatschappij De Lijn breidt haar buspark uit met 24 milieuvriendelijke hybride bussen. Die worden allemaal in Leuven ingezet. De stad staat hiermee in Vlaanderen op de eerste plaats als het op groene bussen aankomt.

De nieuwe hybride bussen werken met een dieselmotor die elektriciteit opwekt. Telkens wanneer zulke bussen afremmen, komt er energie vrij, die ze kunnen opslaan voor wanneer ze die nodig hebben. Dat brengt een heleboel voordelen met zich mee. 'Het belangrijkste voordeel is dat deze bussen tot twintig procent minder brandstof gebruiken dan een gewone dieselbus. Dat is niet alleen goedkoper, maar heeft ook een positief gevolg voor het milieu', zegt directeur van De Lijn Vlaams-Brabant Francy Peeters. 'Bovendien maakt de technologie veel minder lawaai. Het optrekken aan een halte kan tot drie keer stiller gebeuren.'

Hierdoor is zo'n bus ideaal om door een stad te rijden. De bus moet er vaak remmen en kan dus vaker energie opslaan. Het optrekken maakt minder lawaai. De 24 nieuwe milieuvriendelijke bussen van De Lijn worden dus haast allemaal in Leuven ingezet. Hiermee staat de stad in Vlaanderen op de eerste plaats wat het aantal groene bussen betreft. Momenteel rijden er ook tien in Antwerpen, vijf in Brugge en twintig in Gent.

'In 2009 hebben we de eerste hybride bus in ons wagenpark opgenomen om uit te testen', stelt woordvoerster van De Lijn Vlaams-Brabant Karen Vandenplas. 'Dat viel zo goed mee, dat we een grote bestelling hebben geplaatst. De 24 bussen die we nu hebben, worden in het najaar nog eens uitgebreid met elf extra hybride bussen in de provincie. Globaal gezien beslaan de hybride bussen 3,5% van het wagenpark in Vlaanderen. Onze provincie, en dus zeker Leuven, bereikt de vijf procent.'

De bussen zullen op verschillende lijnen in Leuven ingezet worden. 'Zo is er bijvoorbeeld de drukke lijn2. Hierop reden altijd kleinere citybussen. Maar die bussen zitten vaak overvol, wat niet aangenaam is. Daarom zetten we daar nu ook, op de drukste ritten, grotere hybridebussen in', zegt Peeters.

De bussen zijn een grote investering voor de busmaatschappij. 'Een hybride bus kost vandaag 300.000euro, maar wanneer ze met meer zullen geproduceerd worden in de toekomst, zal die prijs wellicht dalen. Maar door het mindere verbruik verlengt de levensduur van zo'n bus en dat betaalt de investering terug.'

De chauffeurs zullen wel een extra inspanning moeten doen. 'Ze moeten op een correcte manier rijden om het verminderd verbruik eruit te halen. Dat vraagt een zekere routine. Maar ze krijgen voldoende opleiding', stelt Peeters.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio