Welk van drie alternatieve tracés zal het worden?

Ook Ronse heeft zijn Lange Wapper

RONSE - De doortrekking van de N60 zou bovenaan het verlanglijstje van de Vlaamse regering staan. Toch is nog veel onduidelijk en komt er geen echte doorbraak in het dossier.

De doortrekking van de N60 in Ronse sleept al decennialang aan. Hoewel de Vlaamse Regering het dossier erkende als een missing link, maalt de administratieve molen heel traag. Het is zelfs nog steeds niet duidelijk welk tracé de N60 moet krijgen. Het zorgt voor heel wat ongerustheid of gelatenheid bij de betrokken omwonenden. Zij weten nog steeds niet of ze in hun huis kunnen blijven wonen of wat er van hun fraaie uitzicht op de groene heuvels rond Ronse zal overblijven.

Naar industriezone

Er zijn drie alternatieve tracés. Het eerste tracé (rood) slaat aan de wegversmalling in Nukerke rechts af, het dal in. Met een tunnel duikt het de Schavaart onder, om weer bovengronds te komen aan de Fiertelmeers. Bij de Kappelestraat gaat het terug ondergronds tot voorbij de Zonnestraat. Weer boven de grond gekomen, bereikt de N60 zijn uiteindelijke doel: het nieuwe industrieterrein Pont-West. Van daaruit is er geen volwaardige aansluiting voorzien met de viervaksbaan in Wallonië. De N60 loopt verder door tot in Valencienne.

Het rode tracé staat al decennialang op het gewestplan. Goed de helft van de huizen en de gronden, van Wallonië tot de Kapellestraat, zijn zelfs al onteigend. Over het andere deel heerst tot op vandaag de grootste discussie.

Omdat het eerste tracé te veel waardevolle natuur opslorpt, liggen nu ook een tweede en derde tracé op de ontwerptafel. Beide bouwen de huidige N60 vanaf de wegversmalling in Nukerke om tot een brede expresbaan met vier rijstroken. Daar lijkt de hamvraag of het oude kasteeldomein Malander gespaard blijft.

Dwars door kasteeldomein

Het tweede tracé (oranje) maakt van de huidige N60 een viervaksbaan dwars door het oude kasteeldomein Malander heen. In de bloeitijd van de textielindustrie in Ronse bouwde de familie de Malander op de top van de Kruisberg zijn prestigieuze optrekje. Nog steeds domineert het grote kasteel het panorama van de stad. Maar voor een betere ontsluiting van Ronse werd in later tijden de Oudestraat vervangen door de Kruisstraat, die het domein in twee stukken opdeelde. Door hun steile hellingsgraad, zijn beide straten bijzonder geliefd voor wielerevenementen. Zondag passeerde langs de Kruisstraat nog de Ronde van Vlaanderen.

Kluisbergen en Maarkedal

Het derde tracé (paars) is het meest recente plan. Die spaart het natuurschoon dat het rode tracé zou vernielen en het bouwkundig erfgoed dat het oranje tracé in gevaar brengt. Alleen klinken de geluiden over de heuvelkam, in Kluisbergen en Maarkedal, wat minder enthousiast. Daar zijn ze vooral beducht voor de mogelijke onteigening van hun huizen.

De burgemeesters Luc Dupont van Ronse (CD&V) en Marnic De Meulemeester van Oudenaarde (Open VLD) blijven in tussentijd broederlijk nagelbijten. Beide politici ijveren al jaren voor de doortrekking, maar voorlopig zonder concreet resultaat. 'Volgens de huidige planning zullen de onderhandelingen met de aannemersconsortia kunnen starten in 2013', klinkt het strijdvaardig. 'De werken zelf zullen wellicht 3,5 jaar duren.'

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio