Infrabel stelt plannen treinstopplaats voor

Treinverkeer opnieuw mogelijk vanaf 2013

Treinverkeer opnieuw mogelijk vanaf 2013

Herman De Groof en Lucia Van Laer van Infrabel met concrete plannen.kvh Foto: © Kizzy Van Horne

HAMONT - Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel stelde gisterenavond de plannen van een treinstopplaats in Hamont voor. Vanaf het najaar van 2013 kan de trein tussen Antwerpen en Neerpelt verder rijden tot Hamont.

Vandaag is de meest noordelijke stad in de provincie nog een blinde vlek op de spoorwegenkaart. Ooit was dit anders. Toen het station in 1913 opende, was het met twintig sporen het grootste station tussen Antwerpen en München-Gladbach. Na een ontploffing van een munitietrein in 1918 werd het station nooit meer heropgebouwd.

Tweehonderd klanten

Burgemeester Theo Schuurmans (CD&V) beet zich sinds zijn aanstelling vast in het dossier om in Hamont opnieuw een stopplaats voor passagierstreinen te zien. Uit cijfers die twee jaar geleden werden meegedeeld bleek immers dat van de 530 abonnementshouders die in Neerpelt op de trein stappen er tweehonderd uit Hamont-Achel komen. Dan zijn de passagiers zonder abonnementen niet meegerekend.

Inwoners vragen zich vooral af waarom de trein niet nu al van Neerpelt door kan rijden tot Hamont. De spoorweg ligt er, want er passeren regelmatig goederentreinen die richting Nederland rijden. 'De aanleg van een stopplaats is niet zo eenvoudig als het lijkt', zegt Herman De Groof, zonechef Infrastructuur zone Noord-Oost van Infrabel. 'Ten eerste kan een trein niet zomaar stoppen en terugkeren. Daarom zullen we een tweede spoor aanleggen in Hamont. Zo kan de goederentrein nog passeren wanneer er een passagierstrein staat. Dat tweede spoor met twee wissels maakt dat de trein kan passeren. Het gemakkelijkste zou zijn om de trein door te laten rijden naar Nederland, maar helaas is er geen akkoord aan Nederlandse zijde.' Dit is minder goed nieuws, want de burgemeester van het grensstadje Hamont pleit immers voor het doortrekken van het spoor tot in Weert.

'Daarnaast is de seininrichting totaal verouderd. Het is niet mogelijk om de seinen op die van Neerpelt aan te sluiten, want ook daar zitten we met een verouderd systeem. Het systeem van Neerpelt moet eerst aangesloten worden op de seininrichting in Mol. Dat is voor 2013 gepland', zegt De Groof. 'Begin 2013 starten we met de aanleg van het perron. Dat komt iets verder van de spoorovergang te liggen dan vroeger. Hamont wordt bovendien een treinstopplaats en geen station.'

Hoeveel treinen en op welke uren ze zullen stoppen is niet duidelijk. 'Ik ben tevreden dat er vanaf 2013 opnieuw een trein tot Hamont zal rijden en ik heb er vertrouwen in dat elke trein vanuit Neerpelt zal doorrijden tot Hamont. De NMBS en Infrabel zouden nooit zo'n grote investering doen voor slechts enkele treinen', zegt burgemeester Theo Schuurmans.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio