Telefoonoperator Base daagt slachtoffer diefstal voor de rechter

Gsm-dieven bellen voor 4.000 euro, klant moet betalen

Gsm-dieven bellen voor 4.000 euro, klant moet betalen

Sylvie Danseray: 'Oké, ik heb een fout gemaakt en ben bereid om de werkelijke kosten te vergoeden, maar toch niet zo'n bedrag...'fvv Foto: © Frederiek Vande Velde

GENT - Telefoonoperator Base daagt een klant voor de rechter die weigert de buitensporige factuur te betalen die na de diefstal van haar gsm werd gemaakt. Alles samen telefoneerden de dieven in nauwelijks vijf dagen een bedrag van bijna 4.000 euro bij elkaar. 'Het kan toch niet dat er bij Base geen alarm afgaat als zulke overdreven hoge belbedragen worden gehaald?'

Freedom of Speech, de slogan van telefoonoperator Base, geldt blijkbaar ook voor gsm-dieven. Dat ondervond Base-klant Sylvie Danseray (30) uit Gent tot haar grote schade.

In april 2009 werd haar handtas gestolen. 'Alles was ik kwijt: camera, portefeuille met al mijn papieren en bankkaarten en ook mijn gsm. Bovendien was ik ook pas ontslagen. In de administratieve rompslomp de volgende dagen vergat ik mijn gsm-abonnement te blokkeren', zegt Danserey.

Met zware gevolgen. 'De volgende telefoonfactuur vermeldde een openstaand saldo van 3.968,28 euro. Ongeveer tweehonderd keer zoveel als mijn normale maandelijkse afrekening.'

Irak

De gedetailleerde factuur maakte duidelijk dat de dieven vijf dagen lang ongestoord en de klok rond hadden gebeld naar alles samen 251 buitenlandse nummers, met een voorkeur voor Irak. Soms een uur aan een stuk. De dieven werden nooit gevonden.

Sylvie weigerde te betalen. 'Oké, ik heb een fout gemaakt door mijn abonnement niet te blokkeren na de diefstal en ben bereid om de werkelijke kosten te vergoeden die Base gemaakt heeft, maar toch niet aan het klantentarief dat me nu wordt aangerekend? Ik begrijp ook niet dat Base niet zelf het abonnement blokkeert bij abnormaal belgedrag? Dat moeten zij toch kunnen zien? Nu is het alsof ik een onbeperkte kredietlijn heb geopend bij Base.'

'Telefoonoperatoren hebben nochtans de middelen om het budget te begrenzen', zegt haar raadsman Jeroen Vande Sijpe. 'Je kan elk moment van de dag naar een nummer bellen om je beschikbare budget op te vragen. Bovendien vermeldt de polis dat Base alle redelijke middelen zal aanwenden met het oog op de voorkoming van schade van de klant. Wel, dat is hier manifest niet gebeurd.'

'Wij beschikken inderdaad over een alarmsysteem om buitensporig belgedrag op te merken', zegt Florence Muls van Base. 'In voorkomend geval proberen we de klant via mail te waarschuwen dat er verdacht veel wordt gebeld. Maar op het moment van de diefstal van de gsm van mevrouw was er een stroompanne bij onze leverancier Scarlet en werkte het alarm dus niet.'

Niettegenstaande het technisch falen bij de firma waar de klant niks kon aan doen, daagde Base Sylvie Danseray toch voor de rechtbank. Het prijskaartje - inclusief gerechtskosten en intresten- is intussen geklommen tot 6.000 euro. Sylvie: 'Voor mij hangt die som al twee jaar als een zwaard boven mijn hoofd.'

Vonnis op 11 mei. Sylvie Danseray is intussen veranderd van operator.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio