N-VA hekelt viering Quatorze Juillet

KORTRIJK - De stad Kortrijk wil de Franse nationale feestdag van 14juli als shoppingdag extra in de verf zetten, maar dat valt in slechte aarde bij N-VA.

Het handelsdistrict Kortrijk-Centrum verpreidt op 110.000exemplaren het nieuwe magazine Courtrai tout près, onder meer in Rijsel. ‘Courtrai tout près promoot onze stad als een etalage vol luxeartikelen. Juwelen, lederwaren, merkkledij en zelfs BMW's worden in het magazine aangeprezen', zegt OCMW-raadslid Ludo Halsberghe. ‘De brochure is perfect verdedigbaar vanuit commercieel en toeristisch oogpunt. De verspreiding op grote schaal in Noord-Franse buitenwijken trekt echter ook toeristen aan met minder fraaie bedoelingen.'

‘Ik zie het probleem niet', reageert waarnemend burgemeester Lieven Lybeer (CD&V). ‘Dit is een initiatief van het handelsdistrict Kortrijk dat op die manier veel volk probeert te lokken naar de winkels. Wij ondersteunen dat omdat we ook menen dat dit commercieel gezien een goed initiatief is. Ik wil er toch nog eens op wijzen dat het winkelcentrum Auchan in Noord-Frankrijk op 21juli ook acties voert om de Belgen te lokken. En mensen die met minder goede bedoelingen komen? Ik denk dat dit het probleem is van elke centrumstad.'

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio