Tweede loods moet nieuwe klanten lokken

Luchthaven kiest voor duurzaam vrachtverkeer

Luchthaven kiest voor duurzaam vrachtverkeer

Ann Vanpraet (financieel manager), Gino Vanspauwen (luchthavenmanager) en Isabel Dobbelaere (consulent Ecogrid) zien de toekomst van de luchthaven duurzaam tegemoet. Dominique Jauquet Foto: © Dominique Jauquet

OOSTENDE - De Internationale Luchthaven Oostende-Brugge heeft voor het eerst een duurzaamheidverslag opgesteld. De missie van de directie is duidelijk: de luchthaven moet worden uitgebouwd als vrachtluchthaven én zich profileren als duurzaam bedrijf.

De luchthaven sloot het jaar 2010 af met een winst van 153.018euro, wat een pak minder is dan een jaar eerder (995.258euro). Een deel daarvan is te verantwoorden door de strenge winter en de aankoop van dure producten voor het ijsvrij maken van de landingsbaan. De passagierscijfers stegen wel in 2010 met 13,6procent, vooral door de nieuwe bestemming naar Malaga van Jetairfly, maar de vrachtcijfers kelderden met 13,6procent in vergelijking met een jaar eerder.

'Het verdwijnen van MKAirlines in het voorjaar en het vliegverbod van Meridian Airways hebben ons parten gespeeld. De vracht van MKA werd slechts gedeeltelijk overgenomen door andere klanten, onder andere doordat ze met kleinere vliegtuigen vliegen', zegt luchthavenmanager Gino Vanspauwen. Toch wil de directie de luchthaven in de toekomst uitbouwen tot vrachtluchthaven. 'Passagierstrafiek is nu eenmaal minder gemakkelijk rendabel te maken', legt Vanspauwen uit.

'We stellen vast dat we als vrachtluchthaven stilaan uit het dal aan het klimmen zijn, maar hebben wel nood aan nieuwe klanten. Om proactief tewerk te gaan willen we daarom een tweede loods bouwen aan de Rolbaanstraat. Als de economie zich straks herpakt, zal er meer capaciteit nodig zijn. Uit gesprekken weten we dat de vraag groot is naar een nieuwe loods. We willen daarom goed voorbereid zijn.'

Zonnepanelen

De positionering tot vrachtluchthaven is niet de enige doelstelling die de directie zich vooropstelt. De luchthaven moet tegen 2020 'één van de meest aantrekkelijke, efficiënte en duurzame vrachtluchthavens in Europa zijn'. De directie liet daarom voor het eerst een duurzaamheidsverslag opmaken.

'Niet enkel centen zijn belangrijk om te managen, maar ook parameters als milieu, mensenrechten, economische effecten, arbeidsomstandigheden en productverantwoordelijkheid verdienen aandacht. We willen ons profileren als duurzaam bedrijf, en dat ook als marketingstrategie gebruiken naar klanten. Zo zien we bijvoorbeeld in de toekomst mogelijkheden om de wagens in eigen beheer op de tarmac op elektriciteit te laten rijden', zegt Vanspauwen, die wel enkele minpunten op vandaag opsomt.

'Het gebouw moet beter worden geïsoleerd en om zonnepanelen te plaatsen, moet het dak worden aangepakt. Maar vooraleer er grote investeringen kunnen gebeuren moet eerst de langverwachte privatisering afgerond worden. We hopen dat dit in 2012 kan gebeuren.'

Corrigeer

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio