Dieven aan de haal met onverzekerde miljoenenbuit

Kunstmaffia plundert kasteel

Kunstmaffia  plundert kasteel

Janpiet Callens van de federale politie: ,,Zulke roven gebeuren bijna altijd op bestelling.'' Foto: © EDM

In het kasteel van Groot- Bijgaarden zijn dieven woensdagnacht aan de haal gegaan met kostbare schilderijen en tapijten. De buit heeft een waarde van miljoenen euro en blijkt niet verzekerd. ,,Tachtig procent van zulke kunstroven gebeurt op bestelling'', zegt Janpiet Callens, de kunstspecialist van de federale politie.

Alles wat waardevol was en gestolen kon worden, ís ook gestolen. Dat is de samenvatting van de grootse kunstroof woensdagnacht in het kasteel van Groot-Bijgaarden, vlak bij Brussel. De dieven gingen aan de haal met een wandtapijt uit de 17de eeuw en schilderijen van meesters uit diezelfde periode. Ook waardevolle siervoorwerpen moesten eraan geloven. De buit bedraagt miljoenen euro's. Het onderzoek is in volle gang, maar van de daders is er voorlopig nog geen spoor.

De eigenaars van het kasteel, de familie Pelgrims, heeft al laten weten dat de kunststukken niet verzekerd waren. ,,Wij hadden een alarmsysteem waar we op vertrouwden'', zegt de familie.

Intussen heeft de kasteelfamilie de politie ook foto's bezorgd van de gestolen werken, zodat de voorwerpen gemakkelijk herkend kunnen worden. ,,De dieven zullen er daarom een harde dobber aan hebben de kunstwerken te verkopen. Bij gereputeerde antiquairs kunnen ze er nooit mee terecht'', zegt antiekdeskundige Michel Bascourt uit Antwerpen. ,,Gestolen kunstvoorwerpen belanden dus vooral bij de 'kunstmaffia', een parallel circuit van malafide kenners.''

Leden van de kunstmaffia deinzen er zelfs niet voor terug een kunstroof 'op bestelling' te laten plegen. ,,Tachtig procent van de kunstdiefstallen gebeurt op die manier'', zegt Janpiet Callens van de politieafdeling kunstcriminaliteit. ,,De opdrachtgever laat zijn oog vallen op een bepaald werk en huurt mensen in die eerst uitgebreid op verkenning gaan. Zodra ze weten hoe de beveiliging werkt, slaan ze hun slag. De buit leveren ze direct af bij de opdrachtgever.''

Kiezen uit dievencataloog

Het systeem werkt ook omgekeerd. ,,Malafide kunstliefhebbers kiezen uit een 'catalogus' van nog ongestolen werken, waarna de dievenbende hen laat weten wanneer de gekozen kunst 'beschikbaar' is. Zo is een verhaal bekend van ontvreemde voorwerpen uit Italië, die een maand later plots in de Verenigde Staten opdoken'', zegt Bascourt.

Hoe fabelachtiger de buit, hoe minder de opdrachtgever er ooit in het openbaar mee kan pronken. Als iemand bijvoorbeeld het legendarische gestolen paneel van het Lam Gods ergens ter wereld zou tentoonstellen, staat de politie daar binnen vijf minuten aan de deur.

,,Om problemen te vermijden, laten veel dieven hun kunstvoorwerpen daarom eerst een paar jaar 'slapen', totdat de aandacht is overgewaaid'', zegt politiedeskundige Callens. ,,Of ze sluizen minder bekende werken meteen door naar het buitenland, waar er een kleinere kans is op herkenning.''

Toch vinden de werken soms alsnog een afnemer in eigen land. ,,In België staat de antiekmarkt van Tongeren bekend als een draaischijf voor voorwerpen uit kasteelroven. Ook op de markt aan het Vossenplein in Brussel kan je 's morgens vroeg soms voorwerpen zien opduiken die een paar dagen eerder ontvreemd zijn'', zegt antiekexpert Bascourt. ,,Voor antiquairs is het duidelijk: blijf er met je handen vanaf.''

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees