Tom Waes vliegt voor 'Tomtesterom' met Boeing 737 over België

In de nieuwe reeks van 'Tomtesterom' heeft Tom Waes een onwaarschijnlijke stunt uitgehaald. Met een Boeing 737 met aan boord enkele BV's vloog hij enkele keren over het land. 'Onverantwoord en levensgevaarlijk', zegt een expert.

Twintig maanden duurt het normaal gezien voor een piloot met een toestel ter grootte van een Boeing 737 mag vliegen. Maar Waes doorliep de opleiding in amper een paar maanden tijd.

'Waes had een buitengewoon groot inzicht in alle wijzertjes en knopjes in de cockpit', klinkt het, 'en hij werd heel strikt opgevolgd.'

Het was de bedoeling dat Waes solo het vliegtuig zou besturen, maar voor alle zekerheid werd hij bijgestaan door een ervaren piloot, die kon ingrijpen mocht dat nodig zijn. 'Bovendien werd er ook streng op toegezien dat alles strikt volgens de regels verliep', zegt Jan Van der Cruysse, de woordvoerder van Brussels Airport, die gisteren elk ander commentaar over de stunt weigerde. Net zo bij JetairFly: woordvoerder Hans Vanhaelemeersch wilde enkel bevestigen dat een vliegtuig van JetairFly werd gebruikt voor de stunt.

Zeven BV's

Het waren overigens niet enkel Tom Waes en zijn copiloot die in het vliegtuig zaten. Voor de gelegenheid werden zeven Bekende Vlamingen opgetrommeld, allen bevriend met Waes: Alex Agnew, Jan Van Looveren, Els Pynoo, Geena Lisa, Cath Luyten, Axel Daeseleire en Veerle Dobbelaere. Zij wisten op voorhand niet waar ze aan begonnen, enkel dat ze op de nationale luchthaven werden verwacht, 'met een warme trui en stevig schoeisel'.

Pas op het vliegtuig werd hen verteld wat hen te wachten stond. De crew van productiehuis De Mensen, dat Tomtesterom produceert, en een journalist van onze krantmaakten de bemanning compleet.

Volgens de uitdaging moest Waes met het vliegtuig opstijgen vanop Brussels Airport in Zaventem en met zijn passagiers naar Oostende vliegen. Daar zou hij even boven de Noordzee vliegen, om vervolgens rechtsomkeert te maken en zesmaal na elkaar een zogenaamde touch-and-go-landing uit te voeren. Daarbij raakt het vliegtuig telkens even de landingsbaan en stijgt meteen daarna weer op, zonder stil te staan. Ook de landing moest Tom Waes zelf kunnen uitvoeren, zonder de hulp van zijn copiloot. 'Totaal onverantwoord', zegt een expert (zie kaderstuk).

Dos cervezas

Het begon allemaal met Dos cervezas, de zomerhit waarmee Tom Waes in 2010 boven aan de hitlijsten stond. Toen Waes het nummer bracht op een feest van touroperator JetairFly, raakte hij er aan de praat met een piloot van het bedrijf. Zo ontstond het zotte idee: in de derde en laatste reeks van Tomtesterom, het VRT-programma waarin Tom Waes allerlei diverse handleidingen in de praktijk omzet, zou Tom Waes zelf achter de knuppel van een vliegtuig kruipen.

Of Waes in zijn opzet geslaagd is, wordt pas duidelijk op 19 februari, wanneer de aflevering op antenne gaat. 'Tom zag achteraf echt lijkbleek', wist een passagier gisteren alvast te vertellen, 'alsof hij een zware inspanning had geleverd.' Elk van hen heeft de stunt in elk geval overleefd.

Perfect legaal

Opvallend genoeg was de stunt volstrekt legaal volgens de Belgische wetgeving. De ploeg van Tomtesterom ontdekte namelijk een lacune in de wetgeving. Die beschreef tot voor kort dat leerling-piloten die onder begeleiding van een instructeur leren vliegen met een tweemotorig vliegtuig, in principe met elk tweemotorig vliegtuig mogen vliegen. Zowel met een klein Cessna-sportvliegtuig als met een grote Boeing 737, met andere woorden. Een blunder van formaat in het wetboek, maar de bewuste stunt werd opgenomen op 23 mei 2011. In volle politieke crisis dus, zonder federale regering om de wet nog snel aan te passen.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees