Kleding Jartazi verovert internationale sportmarkt

HAMME - Jartazi, producent van sport- en vrijetijdskleding met vestiging aan de Geemstraat, sloot gisteren een overeenkomst met ex-wielerprof Andrej Tchmil om de vijf wielerscholen van de voormalige Tsjech in Oost-Europa te voorzien van wielerkleding. De Hamse firma, in 1992 door Patrick Stallaert in Overmere heel kleinschalig opgestart, verovert stilaan de internationale sportwereld.



Stallaert: ,,Twaalf jaar geleden begon ik als hobby in bijberoep met het bedrukken van sportkleding in mijn garage. In 1997 werd dat mijn voltijdse beroep. Omdat de intussen al uitgebreide bedrijfsruimte te klein werd, verhuisden we drie jaar geleden naar Hamme. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot producent van sportkleding, noem het professional teamwear , maar ook sporttassen, petjes, bodywarmers, polo's, T-shirts, sokken en we hebben nu ook onze eigen voetbal. We leveren niet aan winkels, maar richten ons uitsluitend en rechtstreeks tot sportclubs en -bonden.''

,,Uit de hand gelopen hobby''

Dat Jartazi inmiddels in die sportwereld een begrip is geworden, mag blijken uit de naam van bekende klanten. Eersteklasser Sporting Lokeren en tweedeklasser Vigor-Wuitens Hamme spelen met sportkleding van Jartazi. Andere uithangborden zijn onder meer topvolleybalclubs als Lennik en Herentals, het nationale handbalteam, de nationale voetbalploegen van Guinee en Zimbabwe en het eigen wielerteam Jartazi. Voor het Europese voetbalkampioenschap leverde het Hamse bedrijf alle promotieartikelen voor de Franse nationale ploeg.

Met voetbalcommentator Wim De Coninck haalde Stallaert een bekende pr-man binnen en ook ex-voetballer Kris Porte werkt voor Jartazi als vertegenwoordiger.

,,Andrej Tchmil wordt vanaf nu onze ambassadeur voor Oost-Europa. In tegenstelling tot het eigen land, verdelen we ons gamma in een aantal Europese landen wél via winkels. We zijn momenteel al actief in Nederland, Oostenrijk, Duitsland en Frankrijk, en onderhandelen in Italië.

Ondanks die expansie blijf ik dit als een - ietwat uit de hand gelopen - hobby ervaren. De blijvende uitdagingen voeden die arbeidsvreugde. Het is mijn ultieme droom onze merknaam en ons logo wereldbekend te maken, zodat we een uitstraling krijgen als de bekende topmerken, maar tegen een lagere prijs'', besluit Patrick Stallaert.

(JVdV)

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio