Wielercommentator KARL VANNIEUWKERKE (34) heeft boek uit

,,Ook een PATATTENCOUREUR heeft recht op een superdag''

,,Ook een PATATTENCOUREUR heeft recht op een superdag''

Foto: © VDB

,,Renner willen worden''. Onder die titel werd zaterdag in Ieper het eerste boek van VRT-sportjournalist Karl Vannieuwkerke gelanceerd. Vannieuwkerke schoor in 2002 een jaar lang de benen om het als contractloos eliterenner te proberen en zette zijn ervaringen op papier. ,,Trainingsschema's staan er niet in. Het moet in de eerste plaats een leuk leesverhaal zijn. Maar sommige lezers kunnen misschien geïnspireerd geraken om de koersfiets van stal te halen. Voor hen heb ik vijf tips.''



1. Stel jezelf realistische doelen

,,Maak jezelf geen blaasjes wijs. Toen ik meer dan drie jaar geleden in het peloton belandde had ik een realistisch doel voor ogen: een koers uitrijden. Ik wist vooraf dat ik op mijn dertigste nooit nog een deftige coureur zou worden. Je moet weten wat kan en niet kan. Weet je dat ik mezelf in mijn boek een pannenkoek noem? (lacht) Een gezonde portie zelfrelativering is dus geen overbodige luxe. Ik moet toegeven: mijn verhaal is er vooral één van willen en niet kunnen .''

2. Laat je kop niet

zot-maken

,,Laat je niet al te veel ophitsen door je entourage. De mensen rondom jou kunnen het onmogelijke eisen. Sommige mensen, zelfs de grootste wielerkenners, verwachtten dat ik meteen top-tien zou rijden in een profkoers als Brussel-Ingooigem! Pure waanzin, natuurlijk. Laat je kop dus niet zot-maken en vooral: blijf rustig en hoed je voor die brug te ver.''

3. Als je het doet, doe het dan goed

,,Geef jezelf voor de volle honderd percent. Wanneer je ergens aan begint, moet je het goed doen. Ik stak er veel tijd en energie in. Je moet daarbij jezelf goed kennen. Ik wist dat als ik mezelf één Mars per week zou permitteren, het niet bij die ene zou blijven. (lacht) Frieten? Ik raakte ze niet aan. Veel mensen zullen er misschien van schrikken hoeveel opofferingen het eigenlijk vergde.''

4. Blijf in jezelf geloven

,,Ik noem het tegenslagmanagement . Als het niet meezit, herpak je jezelf best zo snel mogelijk. Koersen is onverbiddelijk. Als je niet traint, word je gelost. Da's simpel als pompwater. Je kan niet verbergen dat je slecht bent. Maar wanneer je denkt dat je super bent en er toch genadeloos wordt afgereden. dan moet je achteraf vooral die kop niet laten hangen en zo snel mogelijk die knop kunnen omdraaien. Ik heb het zelf gemerkt. Als je doorzet, is die progressie er. Zelfs een patattencoureur heeft recht op die ene superdag!''

5. Luister naar je lichaam

,,Het is natuurlijk verleidelijk om meer en meer te willen en jezelf af te beulen op training. Maar soms kan er een knipperlichtje branden en is het tijd om te luisteren naar je lichaam. Ik ben niet van het principe van de Flandriens van weleer. Die zeiden no pain, no gain . Fietsen tot je niet meer weet van welke parochie je bent levert zeker niet altijd het gewenste rendement op.''

Corrigeer


Het Nieuwsblad biedt meer dan 1.000 reeksen in 12 sporten aan. Zoek hierboven de uitslagen van uw favoriete club of surf naar onze uitslagenpagina.