Touring test veiligheid Belgische wegen

Drie keer meer verkeersdoden in België

In België vallen in verhouding drie keer meer verkeersdoden dan in Groot-Brittannië, Nederland en Zweden." Eenvoudige ingrepen in de weginfrastructuur kunnen wonderen doen. Dat blijkt uit een studie van Touring.

Meten is weten, maar vooralsnog niet in België, betreurt Touring, dat 3.000 van de 150.000 km wegen (met inbegrip van gewestwegen) in ons land met de EuroRap-methode onderzocht. EuroRap meet sinds 2000 de veiligheid van de wegen in 18 landen van Europa. Het is een samenwerkingsverband van zowat 20 automobielclubs. De Europese Unie wil tegen 2010 het aantal verkeersdoden met de helft terugdringen. Dat betekent twintigduizend doden minder.

Danny Smagghe van Touring: ,,België kan een voorbeeld nemen aan Frankrijk, dat een fenomenale verbetering kent op het vlak van dodelijke en zware verkeersongevallen dankzij de inzet, de laatste 15 jaar, van zeer ruime middelen en door bijzondere aandacht voor de inrichting van routes.''

Touring spiegelt zich ook aan Groot-Brittannië, Nederland en vooral Zweden. ,,Daar zijn minder kruispunten, omdat ze er zwaar investeren in ronde punten. Bovendien passen ze er met succes een nieuw systeem toe waarbij een afsluiting het tegenliggende verkeer aan het oog onttrekt.''

In ons land ligt het aantal doden in verhouding nog steeds drie keer hoger dan in die drie landen. Touring stelt dat met eenvoudige ingrepen aan de weginfrastructuur het aantal doden zelfs tot één vijfde herleid kan worden: ,,Want op slechte wegen verongelukken zelfs goede chauffeurs''.

Tweevakswegen het gevaarlijkst

De gevaarlijkste wegen in Vlaanderen - waarbij gevaarlijk overeenkomt met doden plus gewonden gedeeld door de verkeersdichtheid op die wegen - liggen tussen Wetteren en Oudenaarde, tussen Gent en Ronse en tussen Overpelt en Geel. Zuid-Oost-Vlaanderen was ooit een sociaal-economisch achtergesteld gebied en blijft dat kennelijk tot op de dag van vandaag op het vlak van verkeersveiligheid.

Op niet gescheiden tweevakswegen vallen tot vier keer meer doden dan op andere wegen. ,,Vooral in landelijke gebieden zijn niet gescheiden tweevakswegen zeer riskant.''

Autosnelwegen zijn duidelijk veiliger, ondanks de hogere snelheden. Dank zij midden- en zijbermen, vangrails en het ontbreken van kruispunten en zwakke weggebruikers.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees