Unicef heeft nieuwe techniek om fondsen te werven

Wie zwijgt, ziet geld van rekening verdwijnen

'Zwijgen is instemmen'. Daar komt de nieuwe techniek van fondsenwerving van Unicef op neer. Wie een brief niet beantwoordt, als bevestiging van een telefonische toezegging om geld te storten, ziet geld van zijn rekening verdwijnen.

Een vrouw die regelmatig geld schenkt aan het kinderfonds van de VN kreeg een telefoontje met de bede om méér te geven, en toe ze hoorde hoe de techniek in elkaar zat en dat haar telefonische 'ja'-woord volstond, hekelde ze die techniek ietwat verbolgen bij het persagentschap Belga.

Philippe Henon van Unicef legt uit dat er een veiligheid werd ingebouwd in het systeem. 'We bellen alleen mensen die bij ons al bekend staan als peter en meter en vragen hen om een duo pledge te doen: een extra bijdrage voor de campagne rond gezond water en sanitair die we momenteel voeren. Het gaat daarbij om bedragen van vijf tot tien euro. Met iedereen doorlopen we een vragenlijst, zodat het opzet en de toedracht duidelijk worden uitgelegd.'

'Als de peter of meter instemt, melden we de schenker dat hij eerstdaags een brief ter bevestiging krijgt, en als hij of zij zich bedenkt, die brief moet terugsturen', zegt Henon nog. 'Zowat 30 procent van de aangesprokenen gaat op onze vraag in, en we hebben geen weet van klachten sinds we een maand geleden met deze techniek begonnen. We besparen de mensen gewoon wat administratieve rompslomp.'

Zitten er geen veiligheidsrisico's aan vast? Brieven kunnen namelijk verloren gaan, of kwaadwilligen kunnen andermans bankgegevens gebruiken. 'Nogmaals, het gaat om mensen die ons al steunen. En wie na ons telefoontje geen brief thuis krijgt, kan ons altijd contacteren.'

Dat het om een 'legale' techniek gaat, bevestigt Michel Vermaerke van de Vereniging van Banken. 'Ten bate van de liefdadigheidsorganisaties werkten we jaren geleden al deze techniek uit', zegt hij. 'Naast Unicef gebruiken nog andere organisaties deze techniek. Er komt inderdaad geen handtekening aan te pas. Maar er zijn wel degelijk voorwaarden aan verbonden. Het moet gaan om fiscaal aftrekbare giften, waaraan een maximum wordt gekoppeld. De banken sluiten daarover een contract met deze organisaties. Ze verbinden zich ertoe om bij elk eenvoudig eerste verzoek de gift terug te storten, precies om misbruiken te voorkomen.'

Het aantal klachten dat de banken ontvangen over vermeende misbruiken is volgens Vermaerke ook 'marginaal klein.' 'Ook onze ombudsman ondervindt geen problemen. Deze techniek is kennelijk voldoende afgeschermd.'

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees