Food

Champagne made in USA

Champagne made in USA

Foto: © REUTERS

Een paar maanden geleden sloot Europa een nieuw handelsakkoord met de Verenigde Staten. Het bepaalt onder meer dat de VS opnieuw wijn mogen uitvoeren met generiekbenamingen als champagne, chablis, chianti of porto op het etiket. Maar dat is nog lang niet alles.

Europa staat toe dat de Amerikaanse wijnproducenten procédés mogen gebruiken die in Europa niet toelaatbaar zijn. Frappante voorbeelden: het aanlengen van wijn, onder andere met water, of het gebruik van houtkrullen om wijn die typische houtsmaak te geven.

Nu moeten we over dat laatste niet zaniken: houtsnippers zijn in Europa al lang een vaste waarde voor de productie van landwijnen. Zelfs tal van Franse appellationwijnen maken er gebruik van. ,,Uitsluitend als experiment'', wordt er dan bij verteld. Het experiment duurt al meer dan zes jaar.

Erger is het misbruik van wettelijk beschermde herkomstbenamingen. ,,Er wordt enkel champagne gemaakt in Champagne'', stelt het Informatiecentrum voor Champagnewijnen (CIVC) in een boos persbericht. Gelijk hebben ze. Dat geldt evenzo voor chablis, chianti of porto. Allemaal wijnen met hun eigen karakteristieken die voortspruiten uit een precies afgebakend productiegebied met een eigen terroir .

Boze reacties zijn dus terecht. Alleen, is het u ook opgevallen dat er nauwelijks reacties zíjn? Geen stakingen, geen betogingen, geen acties van boze wijnbouwers voor de Europese gebouwen in Brussel. Niente.

Het perscommuniqué van de champagneboeren spreekt boekdelen: ,,Wij betreuren dit akkoord ten zeerste en zullen alles in het werk stellen om de Amerikaanse consument grondig te informeren dat champagne uitsluitend bij ons gemaakt wordt.'' Dat is het. Eenzelfde geluid vingen we op in Toscane. Verbazend, want de anders zo ontvlambare Italianen lijken plots wel lammetjes. ,,We beraden ons nog over de te ondernemen acties'', luidt het daar.

De waarheid oogt minder fraai: de Europese wijnproducenten zijn gezwicht onder de Amerikaanse druk. Uit schrik dat Amerika zijn grenzen voor Europese wijn zou sluiten en tal van bedrijven over kop zouden gaan. De VS zijn een van de belangrijkste afnemers van de grootste champagnehuizen. Mondje dicht dus.

Nog laconieker is een mededeling van de Franse minister van Landbouw: ,,Liever dit dan een handelsoorlog met de Verenigde Staten. Nu zijn de benamingen die de Amerikanen mogen gebruiken voor eens en altijd vastgelegd. Stel je voor dat ze al onze appellations zouden gebruiken.''

Voor de wijnliefhebber is dit een bijzonder slechte zaak. Het appellationsysteem is zo al complex genoeg. Wat zal de gelegenheidsconsument denken wanneer hij plots een flesje champagne in zijn supermarkt ontdekt met daarop de vermelding Made in USA ?

Alain BLOEYKENS

Corrigeer