Belgisch kampioen Pieter Tsjoen wil vooral plezier beleven aan het rallyrijden

Belgisch kampioen Pieter Tsjoen wil vooral plezier beleven aan het rallyrijden

Foto: © BELGA

Lang voor dit weekend de Condrozrally, de afsluitende wedstrijd van het Belgisch kampioenschap rally, werd verreden, was Pieter Tsjoen al zeker van de titel. Zijn derde Belgische kroon al, maar de 30-jarige Oost- Vlaming geeft zelf toe dat hij deze minder hoog inschat dan de twee vorige.

Nochtans, het heeft dit keer langer geduurd dan bij de twee voorgaande edities vooraleer je mathematisch zeker was van de titel. "Ja, ik weet het. Dat is eigenlijk een beetje bizar, want voordien had ik - in tegenstelling tot dit seizoen - wel échte concurrenten. Eerst was er David Loix die aankondigde voor de titel te willen gaan, vorig jaar was er Patrick Snijers. Ondanks hun tegenstand was ik toen halverwege het seizoen al zeker van de titel. Dit jaar moest ik tot de voorlaatste wedstrijd wachten." Vooraleer je wiskundig zeker was. Maar eigenlijk had je het kampioenschap al op zak nog voor het seizoen begon. Er was niemand die het wou opnemen tegen je Corolla WRC. "Moet ik me daarom schuldig voelen? Ik weet het, het is nooit echt spannend geweest en ik schat deze titel dan ook minder hoog in dan de vorige twee.

De enige reden waarom het zo lang geduurd heeft is omdat ik de Sezoens niet heb gereden en in Ieper en Roeselare ben uitgevallen. Maar ik kan er toch niet aan doen dat ik geen opponent heb? Er zijn mensen die mij bijna verwijten dat ik met de Corolla in België rijd. 'Laat ons gerust, laat het Belgisch kampioenschap aan iemand anders', heet het dan." Groot kan de uitdaging toch niet zijn. Zelfs al heb je technische problemen, zoals in Tielt, dan nog win je relatief makkelijk. "Ik besef dat de combinatie van Corolla WRC-Tsjoen eigenlijk te goed is voor België. Maar waar moet ik anders heen? De WRC's mogen bijna nergens meer rijden. In het WK, ja, maar voor wedstrijden in het wereldkampioenschap ben ik niet goed genoeg. Ik heb dit jaar de Deutschlandrally gereden en ik kreeg daar serieuze klappen van andere privé- rijders als Sarrazin of Bengué. Akkoord, zij rijden met een modernere auto, maar een groot deel van het verschil komt toch ook door het feit dat zij meer talent hebben als ik. Ik heb er geen probleem mee om dat toe te geven.

Ik haal nooit het niveau van een François Duval of een Freddy Loix." Je zou ook op een andere auto kunnen overschakelen. Een Super 1600 bijvoorbeeld, de categorie van de toekomst, de categorie waar de RACB achter staat. "Een categorie die ook veel te duur is, ja. Toch voor België, waar de verschillende parcours bovendien niet echt geschikt zijn voor die voortrekkers. Waarom denk je dat Fiat en VW stoppen? Bij Renault en Citroën willen ze nog iets doen, maar beiden willen of kunnen slechts een deel van het seizoen afwerken. De rest moet de rijder bijbetalen. Wel, dan rij ik liever een volledig seizoen met mijn oude Corolla. Dat zal me niet meer kosten." In Ieper en de Condroz mag je echter niet meer met een WRC starten. Dit jaar reed je met een Clio Super 1600 in Ieper en een Groep N in de Condroz. Niet met je volledige goesting, dan? "Neen. Eén van onze sponsors wou dat we die twee wedstrijden afwerkten en dat hebben we dan ook gedaan. Maar het staat nu al vast: volgend jaar start ik niet in Ieper en de Condroz. Mét akkoord van de sponsor. Ik rijd nog enkele wedstrijden in België en voor de rest wat leuke rally's in het buitenland. Le Touquet in Frankrijk, Golden Tulip in Nederland, Rally of the Lakes in Ierland. Daar zouden 35 WRC's aan de start staan! Plezier gegarandeerd. Daar draait het mij ook vooral om. Wedstrijden afwerken die niet te veel tijd in beslag nemen - zodat ik mijn gezin en mijn firma (Tsjoen leidt Vento, een bedrijf dat hulpstukken voor luchtkanalen produceert) niet te lang in de steek hoef te laten - en waarbij ik plezier beleef aan het rijden. Geloof me, zelfs met deze Corolla lukt me dat nog. Het is fantastische auto, die ik volledig zonder stress kan besturen. In het geval dat ik geen echte tegenstand heb, dan zoek ik wel een richtpunt om me te amuseren. Alle snelste tijden neerzetten bijvoorbeeld, of sneller gaan dan het jaar voordien."

Hetze

Een Belgisch kampioen die de twee toppers links laat liggen, de Boucles de Spa die van de kalender verdwijnen: is het Belgisch kampioenschap rally dan op sterven na dood?

"Op sterven na dood? Het is allang gestorven! Wie interesseert zich nog aan de titelstrijd? Het moet zes-zeven jaar geleden geweest dat een officieel team nog heeft aangekondigd om voor de algemene titel te gaan. Ze zijn precies vies van de Belgische titel. Ik ben best trots op mijn drie titels, hoor. Binnen tien jaar weet niemand meer hoe ik ze behaald heb. Misschien zijn er weinigen die het durven toegeven, maar er zouden er een pak in mijn plaats willen zijn." Je kan het record van Patrick Snijers, zeven titels, beginnen viseren. (lacht) "Ja, als het Belgisch Kampioenschap tenminste nog zo lang bestaat. Misschien moet ik me wel haasten." Hoe zou jij deze crisis oplossen? "De tabaksreclame opnieuw toelaten, misschien? Er zijn grotere budgetten nodig, zoveel is duidelijk. En meer media-aandacht. Vooral langs Vlaamse kant is het daarmee echt triest gesteld. Ik wil niets van de sportieve waarde van die jongens afdoen, maar vergelijk eens met het WK veldrijden.

Dat is ten eerste al geen wereldkampioenschap, want er doen voorin alleen Belgen mee. Die jongens krijgen live televisie, pagina's in de krant enzovoort. En die rijden toch ook zonder tegenstand? Als je dan ziet hoe weinig er in de Vlaamse kranten over rallysport verschijnt. Ja, als er een ongeval gebeurt, dan zijn we voorpaginanieuws. Kijk, er zijn de afgelopen maanden meer doden gevallen in het wielrennen en op de voetbalvelden dan op de rallywegen. Die overlijdens worden in de media bijna herleid tot faits divers. Maar gebeurt er een ongeval in een rally, dan moet daar drie weken politiek over gedebatteerd worden. Er is een ware hetze ontstaan tegen de sport en in die omstandigheden is het niet makkelijk voor de organisatoren om nog wedstrijden op poten te zetten. Ik zie de toekomst echt somber in."

Corrigeer

Het Nieuwsblad biedt meer dan 1.000 reeksen in 12 sporten aan. Zoek hierboven de uitslagen van uw favoriete club of surf naar onze uitslagenpagina.