Nieuwe actiegroep neemt meteen Unilever in het vizier

'Bertolli's pesto is geen echte pesto'

'Bertolli's pesto is geen echte pesto'

Bertolli's pesto: weinig olijfolie, weinig pijnboompitten. if

NVT - Foodwatch, een actiegroep die strijdt voor veiliger voedsel en tegen misleidende etiketten op voedingsmiddelen, heeft zijn start alvast niet gemist: de organisatie gaat meteen in de clinch met voedingsgigant Unilever over de pesto van Bertolli. Kristof Simoens

'Een betoverende illusie', 'royale hoeveelheid olijfolie blijkt slechts een vingerhoedje', 'hooguit een theelepeltje pijnboompitten maar vooral veel goedkopere cashewnoten' en 'allesbehalve Italiaans'. De kritiek van Foodwatch, een actiegroep die sinds 2002 in Duitsland actief is en begin dit jaar een antenne opende in Nederland, is niet mals: 'De Italiaanse mama's zwieren resoluut over het tv-scherm met dampende pannen pasta voor hun geliefde Gino's en Francesco's. Als je Unilevers reclame voor Bertolli mag geloven, haal je de zonnige Italiaanse keuken al in huis met een klein schepje pesto. Maar wat ze er niet bij vertellen, is dat hun pesto allesbehalve authentiek Italiaans is, zoals het etiket op het potje suggereert. De royale hoeveelheid Extra Vergine olijfolie die Bertolli op zijn website belooft, past in één vingerhoedje. De groene saus bestaat vooral uit een onduidelijke soort plantaardige olie en heel veel basilicum.'

Voor een traditionele pesto zijn pijnboompitten onmisbaar. Of die er dan ook in zitten? 'Hooguit een theelepeltje', klinkt het vernietigend. 'De rest is vervangen door goedkopere cashewnoten. Erg scheutig met Italiaanse kaas is Bertolli ook al niet. Maar waarom smaakt de pesto dan zo puur mediterraan? Heel eenvoudig. Bertolli grijpt net als elke voedingsgigant terug naar geur- en smaakstoffen. Wie bij de Bertolli's gaat eten, weet één ding zeker: je komt bedrogen uit.'

Fabrikant Unilever vindt de aanval fel overdreven. 'Foodwatch? Nooit van gehoord', zegt Aurélie Gerth van Unilever België. 'Onze ingrediëntenlijst vermeldt klaar en duidelijk alle ingrediënten, dus ook de zonnebloemolie, cashewnoten, basilicum, kaas enzovoort. Er staat op onze verpakking zelfs meer informatie dan wettelijk verplicht. Al geven we wel toe dat er een verschil is tussen huisgemaakte pesto en een fabriekspesto. Maar dat is ook logisch. Wij moeten namelijk rekening houden met twee elementen: de langere houdbaarheid - onze pesto is na opening nog 14 dagen houdbaar in de koelkast - en de betaalbaarheid van ons product, zodat het aantrekkelijk blijft voor de gemiddelde consument. De zonnebloemolie zorgt voor de langere houdbaarheid en cashewnoten vormen inderdaad een goedkoper alternatief voor de dure pijnboompitten. Smaakversterkers zitten er in elk geval niet in, wel natuurlijk basilicumaroma.' Een potje Bertolli pesto heeft een richtprijs van 2,75 euro.

Corrigeer