De opmars van de reality-tv

Het is maar om te lachen

Uitlachtelevisie of sociaal experiment? Reality-televisie tast de grenzen af.

Waar staat de toren van Pisa?'' De 23-jarige Daniella wist even niet waar ze het had toen ze de vraag kreeg voorgeschoteld in de eerste aflevering van Beauty & de nerd . ,,In Rome?'' Helaas. Maar kon zij er iets aan doen dat men haar zo'n ,,strikvraag'' stelde? Dat ze eerder ook al dacht dat niet muggen maar vliegen bloed zuigen, hielp wellicht niet om de kijker te overtuigen. Gelukkig werd haar reputatie nog een beetje gered door andere beauty's die dachten dat een schrikkeljaar 325 dagen telt of dat twee dozijn gelijk is aan 2.000.

In vele Vlaamse huiskamers is er de laatste weken ongetwijfeld flink wat afgelachen met wat er op televisie te zien is. Want er is niet alleen Beauty & de nerd , ook Wie wordt de man van Wendy? , Toast Cannibal , Undercover lover , Schoon en meedogenloos en andere Miss Belgian Beauty's doen hun uiterste best om de kijker te amuseren. De verdedigers noemen het sociale experimenten en eerlijke reality; de critici verwerpen het als ordinaire uitlachtelevisie die geen greintje respect heeft voor de deelnemers.

Niet iedereen is het er echter mee eens dat de Vlaamse televisie alsmaar meer richting uitlachtelevisie neigt. Jan Huyse, de gedelegeerd bestuurder van het productiehuis Eyeworks, dat onder meer Beauty & the nerd maakt, erkent dat Undercover lover extreme televisie is. ,,Maar dat is geen algemene trend. Integendeel, je merkt veeleer een omgekeerde beweging naar meer feel good -programma's.''

Huyse verwijst daarvoor naar programma's als Boer zkt. vrouw en Hou van ons , die bewezen dat reality ook leuke televisie kan opleveren. Andere televisiemakers zien de trend dan weer wel. ,,Het wordt inderdaad alsmaar extremer'', vindt Fred Janssen, de televisiemaker die in Echo , Terloops en Afrit 9 de gewone man op televisie bracht. ,,Het zal wel afgedaan worden als praat van een oude zak, maar er is inderdaad een afkalving van normen en waarden op de televisie.''

Het kan echter nog erger. In Nederland begon de commerciële zender Talpa dit najaar met De gouden kooi . Tien deelnemers lieten zich in een villa vol camera's en microfoons opsluiten, waaronder een vrouw die daarvoor haar kinderen van negen en zes achterliet. De tien moeten er minstens een jaar blijven, anders verliezen ze hun borg van 10.000 euro. Wie het langst overblijft, wint de villa, al komt die pas vrij na twee jaar overleven in 'de kooi'. Talpa heeft bovendien het recht om De gouden kooi stop te zetten als de kijkcijfers tegenvallen. De deelnemers kunnen dan naar de villa fluiten.

De vraag die bij dit soort programma's telkens opnieuw opduikt, is of de deelnemers tegen zichzelf beschermd moeten worden. In hun drang naar hun fifteen minutes of fame of een carrière als BV hebben sommige mensen immers veel over. Veel televisiemakers huiveren van die gedachte: wie zich inschrijft, weet wat hij kan verwachten. Een keer Temptation island zien is voldoende om te beseffen dat je niet in een braaf programma zal terechtkomen. Alleen wordt daarbij vergeten dat door de selectie van beelden en montage reality vaak erg ver van de realiteit staat. Daarom moeten deelnemers tegen zichzelf worden beschermd, vindt Charlotte De Backer. In haar doctoraat over roddelen onderzocht ze onder meer waarom mensen naar reality-programma's kijken. ,,De deelnemers beseffen vaak onvoldoende waar ze instappen. Ik kan me niet inbeelden dat de deelnemers van Undercover lover daar zonder psychologische schade uitkomen. Die schade is niet recht te trekken.'' Ook Mieke Berendsen, de netmanager van Eén, pleit voor voorzichtigheid. ,,Die mensen komen in de huiskamer van duizenden en duizenden mensen. Als ze op tv gekraakt worden, dan worden ze in hun omgeving, op school of op het werk ook gekraakt.''

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees