Jeroen Meus maakt van 'Millecroquettes' hip hebbeding

Stormloop op Antwerpse krokettenmachine

Stormloop op Antwerpse krokettenmachine

Foto: WAS

Alles wat Jeroen Meus aanraakt, verandert in goud. Zelfs de introductie van een stoffig huishoudapparaat in zijn tv-programma 'Dagelijkse Kost' blijkt voldoende om van de 'Millecroquettes' een hip hebbeding te maken. 'Iedereen wil de krokettenmachine van mijn bompa', zegt Perry Thienpont (41), de kleinzoon van de Antwerpse uitvinder.

'Geef diegene die dit heeft uitgevonden een standbeeld.' Jeroen Meus kwam vorige week woorden te kort voor de krokettenmachine, die hij gebruikte voor zijn exquise kerstmenu in Dagelijkse Kost. 'Tijdbesparend. Onverslijtbaar. Zeer handig. En hygiënisch', las de topkok op de oranjegele verpakking. 'Geniaal', voegde hij eraantoe. 'Op de kop getikt voor anderhalve euro in de Kringwinkel.'

Kijkers reageerden massaal. Zowel bij Hotel Hungaria, het productiehuis van het kookprogramma, als bij de kleinzoon van de intussen overleden Antwerpse uitvinder stroomden de reacties binnen. Iedereen wil nu een Millecroquettes in de keuken.

Weinigen die het weten, maar de krokettenmachine is wel degelijk Belgisch. Meer zelfs, de creatie van de Antwerpse poelier Gaspard Thienpont werd op het Brusselse uitvinderssalon in 1962 uitgeroepen tot 'Beste huishoudapparaat voor het comfort van de woning en van de huisvrouw'. Het werd meteen een hit bij ons en onze noorderburen. Later in de rest van Europa, Canada en Amerika. 'Het succes overviel mijn grootvader', vertelt kleinzoon Perry, die de toestellen vandaag verdeelt. 'Hij wou gewoon mijn grootmoeder helpen. Zij maakte zelf kroketjes voor de klanten in de winkel. Maar op de duur kon ze de bestellingen niet meer bijhouden. De Millecroquettes was een godsgeschenk omdat ze 80 stuks in één keer kon rollen.'

Standbeeld

Niet alleen voor oma Thienpont, ook voor de rest van de wereld was de krokettenmachine een luxe. 'In de jaren zestig, zeventig en tachtig verkochten we miljoenen machines per jaar. De Millecroquettes was een echte hype', vertelt Perry. 'Daarna vielen de verkoopcijfers terug. Maar sinds het succes van al die kookprogramma's lopen de bestellingen opnieuw binnen. Tot wel zes per dag. En ook Dagelijkse Kost zorgt opnieuw voor een boost. Maar laat ons eerlijk zijn, de timing is ideaal. Iedereen wil versgemaakte kroketjes op het feestmenu. Uit pure nostalgie.'

Of opa Thienpont een standbeeld verdient? 'Zoiets is misschien nogal veel eer', vindt Perry. 'Maar dat de Millecroquettes weer terug is van weggeweest, zou hij al geweldig gevonden hebben. Mijnen bompa zou oprecht fier geweest zijn.'

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

Meest Gelezen

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees