Verbouwing graansilo's in Lier brengt ode aan het Bauhaus

Met Vlaanderen als skyline

Met Vlaanderen  als skyline

Foto: © yds

Het interieur op zich is al overweldigend. Maar als Patrick Bouwen op het dakterras van zijn voormalige pakhuis in Lier staat, ziet hij - bij helder weer - ook nog eens een kwart van de Vlaamse skyline. door foto's Yvan DE SAEDELEER

Projectontwikkelaar Patrick Bouwen dacht weinig te kunnen aanvangen met de bovenste etage van de oude graansilo's in Lier. ,,Het pand lag er compleet verwaarloosd bij. Toch maar even gaan kijken, omdat vrienden bleven aandringen. In het gezelschap van vrolijk rondfladderende duiven belandde ik, na halsbrekende toeren, op dit dakterras. Het was een zonnige dag. In de verte kon ik het Atomium ontwaren. Ik was op slag verkocht.''

Van het Atomium op de Heizel tot de kathedraal van Antwerpen, van Aarschot tot Geel. Het loft-appartement geniet een eindeloos uitzicht naar alle windstreken. Dat de binnenkant hiervoor niet moet onderdoen, mogen we volledig op het conto van Nadia Pelckmans en Machteld Raes schrijven. De interieurarchitecten kregen de vrije hand, zolang de openheid en authenticiteit van het pand - dat uit twee oude graansilo's en een nieuwbouwgedeelte bestaat - maar bewaard bleven. Dus kan je in het oude gedeelte, waar de slaap- en badkamer zich bevinden, nog de betonnen ribstructuur van de graansilo zien. Het beton kreeg een warme zandtint mee en dat zorgt voor een bevreemdende sfeer - vooral in de slaapkamer, een ascetische kloostercel die tegelijk heel intiem en uitnodigend oogt.

Mies is more

Nadia en Machteld konden het interieur helemaal naar hun hand zetten. Het resultaat? Een geïnspireerde ode aan de filosofie van het Bauhaus. Met een expliciete knipoog naar Bauhaus-directeur Mies van der Rohe, de paus van het functionalisme. Getrouw aan zijn legendarische less is more-principe werd het interieur in een strak, gestroomlijnd kleedje gestoken. Geen toeters of bellen, maar kleuren en structuren die tot de essentie werden herleid.

Overal worden dezelfde materialen gebruikt: polybeton, notelaarfineer en de Portugese kalksteen azul cascais. De materialen komen uitstekend tot hun recht omdat ze op grote oppervlaktes werden ingezet. Zo loopt de noten wandkast, die gang en keuken van elkaar scheidt, over twee etages door. In de sanitaire ruimtes voert azul cascais de boventoon.

Ook het functionele gebruik van de ruimtes sluit aan bij het Bauhaus. ,,Het authentieke silogedeelte heeft een donker, gesloten karaker en biedt een onderkomen aan de nachtvertrekken'', licht Nadia toe. ,,Het nieuwbouwgedeelte, waar licht en ruimtelijkheid domineren, werd gereserveerd voor de dagzones.''

Van der Rohe ontwierp tal van projecten met een glazen buitenhuid. En ook hier werden de gevels nagenoeg volledig beglaasd, waardoor de grens tussen binnen en buiten vervaagt.

Zelfs in de keuze van het meubilair is Mies omnipresent. Overal spotten we zijn Barcelona- en Brno-stoelen, genoemd naar de Europese steden waar hij eind jaren '20 pareltjes van modernistische architectuur neerzette. De op maat gemaakte eettafel, een eigen ontwerp van de architecten, sluit met zijn zuivere lijnen en materialen (hout en verchroomd metaal) perfect aan bij de Brno-stoelen.

Vrouwelijke toets

Nadia en Machteld studeerden samen af aan het Instituut Henry Van de Velde en deden ervaring op als medewerkers van de vermaarde architect Jo Crépain. Tot de tijd rijp was voor een eigen kantoor. De naam van hun geesteskind, ISO of voluit In Search Of, verwijst naar ,,de tocht die we telkens weer samen met de opdrachtgever afleggen, op zoek naar de ideale woonomgeving''. Hun vrouwelijke intuïtie komt dan goed van pas. ,,Een open ruimte mag niet meteen al haar geheimen prijsgeven. Het mag een spannende ontdekkingstocht blijven'', vindt Nadia. De voorzetwand tussen gang en zithoek zorgt voor zo'n verrassingseffect.

Met zachte, vrouwelijke hand werd af en toe ook wat bijgestuurd. Zo oogstte Patricks voorkeur voor felle kleuren geen bijval. Nadia en Machteld hielden een warm pleidooi voor het kleurenpalet van Le Corbusier: tinten in harmonie met de omgeving, die mooi op elkaar inspelen en het gevoel van soberheid versterken. De op maat gemaakte gordijnen en vloerkleden van Roos Mertens zijn daar een mooi voorbeeld van.

Patrick Bouwen had het aanvankelijk ook niet zo begrepen op de vloer in gepolierd beton. ,,Ik dacht dat beton heel koel zou aandoen. Merkwaardig genoeg is het net andersom. Zeker 's avonds, bij een bepaalde lichtinval, lijkt de vloer wel op te vlammen.'' Qua tint sluit het beton dan weer perfect aan bij het matte, beige linoleum - uit de Waltonreeks van Forbo - waarmee de etage werd bevloerd.

Grote Beer

Niet alleen op het terras heeft Patrick een spectaculair uitzicht, ook in de sauna wordt hij visueel verwend. Het plafond werd een feeërieke sterrenhemel, waar een geoefend oog de Grote Beer in herkent. ,,Ik had eigenlijk al gekscherend tegen de technici gezegd dat ik in die sterrenhemel de Grote Beer wou zien. Een paar weken later stonden ze daar, met een tot op de millimeter uitgerekend plan. Ik had mijn Grote Beer!''

Info ISO: tel. 03-293.45.35

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees