Mode

COOL terug naar school

COOL  terug naar  school
De vakantie is nog maar,halfweg en we worden al geconfronteerd met terug-naar-schooltoestanden. De tijd dat je je boeken in donkerblauw of flessengroen kaftpapier stopte en dat een lederen boekentas een schoolleven lang moest meegaan, ligt ver achter ons. Schoolspullen zijn big business geworden. door

De lijvige catalogi die sinds eind juli in de bus vallen, doen vermoeden dat 1 september de kassa's van speciaalzaken en grootwarenhuizen goed doet rinkelen. En de verkoop komt snel op gang. Zo startte Dreamland gisteren al met zijn ,,schoolbeurs'', met een week lang speciale acties die het de jonge shopper en zijn ouders makkelijk maken. Wie er zaterdag vroeg bij is, krijgt er een gratis ontbijt bovenop. Demo's van chique jeugdsporten zoals breakdance, streetdance, rope skipping, skate en BMX geven de terugkeer naar school een hip tintje.

,,Schoolspullen moeten tegenwoordig cool zijn of ze verkopen niet'', zegt Toon Hermans, marketingverantwoordelijke van Dreamland. ,,We bieden naast de grote labels ook eigen producten aan die minder kosten, en toch grijpt de jeugd overwegend naar de duurdere merkproducten. Rugzakken en boekentassen van Hedgren, Kipling en Jansport blijven goed verkopen, naast merken uit de sport- en vrijetijdsmode zoals Nike, Oxbow, Quiksilver en Adidas, een label dat nu heel populair is.''

Invloed van mode

,,Een opvallende verschuiving is de invloed van de mode op schooltassen. Dat merk je aan actuele tinten zoals roze, pastelblauw, kaki en paars. Wat de modellen betreft, doet de trolley - de rugzak of boekentas op wieltjes - het heel goed. Vorig jaar waren onze trolleys in een mum van tijd de deur uit, daarom hebben we er nu meer aangekocht.''

,,Kaftpapier, schriften en mappen veranderen nog sneller qua trends. Nieuw voor dit seizoen zijn de thema's The Dog en Pucca, een oosters geïnspireerd stripfiguurtje. Cedric, Me to You en Diddle zijn ook heel populair. Spring en K3 zijn blijvers bij de kleintjes en moeten niet onderdoen voor Disney.''

De catalogi gaan veel verder dan alleen tassen en schrijfwaren. Gsm's, mp3-spelers, computers en spelletjes zijn goed vertegenwoordigd. ,,Ik zou niet durven beweren dat er meer besteed wordt aan het eigenlijke schoolgerei dan enkele jaren geleden'', zegt Toon Hermans. ,,Er wordt wel meer geld besteed aan secundaire zaken: niet strikt noodzakelijk voor de school, maar wel belangrijk als statussymbool. Zo wordt de gsm op steeds jongere leeftijd gekocht.''

Ergonomie voor alles

Ergonomie is belangrijk geworden voor zowel de tassen als het schrijfgerief. Zo wordt in het aanbod van pennen, latten en andere artikelen meer rekening gehouden met linkshandigen. En tassen worden steeds rugvriendelijker. Heel handig zijn rugzakken met wieltjes en een uitschuifbare hendel, of met ergonomische riemen die het gewicht gelijkmatig verdelen, zodat de schouders niet overbelast worden. Gepolsterde, verstelbare riemen en een vormgeving die de anatomie van de rug volgt, zijn belangrijke pluspunten. De talrijke vakken en zakken houden het overzichtelijk en vermijden dat de schooltas in geen tijd tot een rommelbak herleid wordt. Of dat zou toch de bedoeling moeten zijn.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees