Tips om de hitte te slim af te zijn

Bij felle hitte neem je best het gedragspatroon van warme landen over. Inspanningen zoals boodschappen doen, verplaats je best naar de vroege morgen of avond en tijdens de heetste uren van de dag kom je best even tot rust.

Drink minstens twee liter water per dag. Drink dus vaker dan je dorst hebt, maar beperk het gebruik van alcohol en zoete dranken. Als je minder dan zes tot acht keer per dag naar het toilet moet, kan dat wijzen op een vochttekort, net als te donkere urine.

Laat tussen 11 en 20 uur geen dieren of kinderen achter in een wagen.

Neem regelmatig contact op met zieken, bejaarden en weinig mobiele alleenstaanden. Kleine kinderen laat je best niet te lang alleen.

Sluit overdag rolluiken en gordijnen, maar laat voldoende ruimte voor luchtstromen. Probeer 's ochtends en 's avonds elke ruimte zo goed mogelijk te verluchten en af te laten koelen.

Pas je kleding aan. Wit weerkaatst de warmte.

Een maaltijd overslaan vergroot de kans op warmteletsels. Sporters wordt aangeraden extra zout tot zich te nemen.

Hittekrampen, zwarte vlekken voor de ogen en uitputting zijn belangrijke alarmsignalen. Neem in dat geval meteen contact op met je huisarts of de dienst 100.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees