Traditioneel blokje haalt Lego uit crisis

Traditioneel blokje haalt Lego uit crisis

Foto: © fvv

Het oude, vertrouwde Legoblokje is weer helemaal terug. De voorbije week kon Lego pronken met een wereldwijde verdrievoudiging van zijn winst, terwijl de Deense speelgoedgigant twee jaar geleden nog met een zware financiële crisis kampte. De terugkeer naar de klassieke bouwsteentjes is de grote motor achter het succes.

Schoenmaker blijf bij je leest.'' De aloude zegswijze vat de nieuwe strategie van de Legotop perfect samen. ,,We wilden te snel groeien en hebben onze traditionele klanten daarbij verloochend", geeft Ward Van Duffel, country manager van Lego België, toe. ,,Daarom zijn we teruggekeerd naar onze kernactiviteit: de traditionele bouwsteentjes waarmee je alle kanten uitkan. Voor de reorganisatie waren er 12.000 verschillende stukjes op de markt, waarmee je vaak maar één ding kon bouwen. Dat aantal hebben we teruggebracht tot 7.000."

Fietsen, kleren, computerspelletjes en brooddozen. Je kan het zo gek niet bedenken of Lego stortte zich op de markt. ,,Die afdelingen hebben we intussen uitbesteed en ook de Lego-themaparken zijn verkocht. We concentreren ons nu op onze kerndoelgroep, jongens tussen 5 en 9 die houden van creatief speelgoed. De kinderen moeten zelf kunnen beslissen wat ze willen bouwen. Dat concept heeft Lego grootgemaakt. We spelen ook zo veel mogelijk in op de leefwereld van de kinderen en proberen alles zo realistisch mogelijk te maken. Dit jaar brachten we bijvoorbeeld een brandweerkazerne uit met een garagepoort die naar boven openschuift, net echt dus."

11 dozen per minuut

Nancy Van Bosch, eigenares van speelgoedwinkel Top 1 Toys in Sint-Amands, beaamt het herwonnen succes van de speelblokjes. Sinds twee jaar verkoopt ze weer meer Lego. ,,De klassieke thema's zoals de brandweer of de politie blijven het populairst, omdat kinderen dat ook in het echte leven zien. Vooral de doosjes van Lego Creator en Lego City zitten in de lift. Met die blokjes kan je dertig verschillende modellen bouwen en je creativiteit de vrije loop laten."

Dit jaar bestaat Lego 75 jaar. De Deense oprichter Ole Kirk Christiansen begon in zijn thuisstadje Billund aanvankelijk met de verkoop van houten speelgoed. De naam 'Lego' is afgeleid van de Deense woorden 'Leg godt' ('Speel goed'). Intussen is Lego de grootste speelgoedproducent van Europa. Het familiebedrijf heeft wereldwijd 4.500 werknemers die ongeveer 20 miljard Legoblokjes per jaar produceren. In België gaan er elke minuut 11 dozen Lego over de toonbank.

Onverslijtbaar

Zoals bij vele Vlaamse kinderen ligt de slaapkamer van de negenjarige Simon De Bock vol Legoblokjes. ,,Als ik tijd heb, speel ik elke dag met mijn Lego, ik vind vooral de ridders en kastelen tof. Het leukste aan Lego is dat je eerst iets kan bouwen om er daarna mee te spelen", zegt Simon. Volgens Nancy Van Bosch zal Lego nooit verdwijnen. ,,Lego is zo'n bekend merk, je kunt het gewoon niet wegdenken. De kinderen spelen er graag mee en de ouders houden ervan dat de blokjes zo lang meegaan. Lego is letterlijk en figuurlijk onverslijtbaar."

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees