Loomans koning van het zand

Loomans koning van het zand

Foto: belga

ATAR - De Fransman Stéphane Peterhansel heeft gisteren de zevende etappe in de rally Dakar 2006 gewonnen., maar de eerste duinenrit leverde vrijdag meteen groot spektakel en ruime tijdsverschillen op, en daarin speleden ook de Belgen een rol. Woestijnrrat Jacky Loomans toonde zijn kunstjes en samen met navigator Gella Vandecaveye parkeerden ze hun Bowler op een puike 26ste plaats (om 22.45u). In het algemene klassement wippen ze over de andere Belgen Freddy Loix en Koen Wauters naar de 27ste plaats (om 22.45u).

"De rit is zeer goed verlopen, enkel in het eerste stuk hebben we een foutje gemaakt. In de rangschikking stijgen we automatisch een pak plaatsen, al heb ik de rangschikking zelfs nog niet bekeken", reageerde Loomans. "Dat is niet onze eerste bekommernis. Onze auto deed het zeer goed in het zand, enkel op de rechte stukken halen anderen meer topsnelheid. We blijven ons eigen tempo rijden en kijken niet naar de anderen. Zonder grote problemen kunnen we misschien de toptwintig induiken."

Gella Vandecaveye is een tevreden copiloot: "In het begin van de rit volgden we het spoor van een andere auto en daardoor maakten we een fout, waardoor we een twintigtal minuten verloren. Daarna verliep alles naar wens, ook de navigatie. Eén keer reden we eventjes vast, maar we verloren amper tijd. Jacky was heel lovend. Nu is er nog één gelijkaardige rit. Hopelijk komen er genoeg deelnemers binnen, zodat de rit doorgaat. Freddy Loix heeft een breuk achteraan en Koen Wauters problemen met de motor; ze stonden nog in de woestijn. We hebben de rit rustig uitgereden en ons materiaal proberen te sparen. Jacky is echt de koning van de duinen. Het gemak waarmee hij erover rijdt is onvoorstelbaar, als je ziet hoe anderen soms op de sukkel zijn. Maar het belangrijkste blijft Dakar halen. De favorieten moeten risico's nemen en daar komen brokken van. Vandaag reed ik de rit met een neksteun, zoals sommige rallyrijders gebruiken. Mijn nek zal altijd een teer punt blijven. Ik leer elke dag bij, ook op mechanisch vlak. Die auto's moeten enorm veel incasseren, maar de meesten blijven intact. Na de rit heb ik het roadbook nog doorgenomen en dan geprobeerd te profiteren van het relatief vroege uur dat we binnen waren." .

Corrigeer