Fit & Gezond

Onze reporter op cursus rugmassage bij Anderlecht

Kinesist Anderlecht: 'Masseren is voelen'

NVT - Zeven op de tien Belgen hebben last van lage rugpijn. Een ongezonde levensstijl is de grootste boos- doener die eerst aangepakt moet worden, maar daarnaast kan een rugmassage de pijn verzachten. Wij gingen op cursus bij de kinesist van RSC Anderlecht en pasten onze massagetechnieken toe op keeper Sébastien Bruzzese.

Bij een massage horen geurkaarsjes en kabbelende pianomuziek. Dat weet ik sinds mijn eerste bezoek aan een massagesalon zo'n half jaar geleden met een Bongobon die onder de kerstboom lag. Iedereen draagt er losse, witte katoenen kleren en loopt op blote voeten om zo min mogelijk lawaai te maken. Het enige geluid is de deur van de sauna die af en toe met een esoterisch plofje dichtslaat. Een massage bij RSC Anderlecht ziet er vast helemaal anders uit, denk ik terwijl ik in de voetbalcafetaria op kinesist Jochen De Coene wacht.

'Ontspannen is ook bij een sportmassage het hoofddoel', verzekert de kinesist. 'Rugklachten kun je niet in een half uurtje op een tafel wegmasseren. Een massage is geen tovermiddel. Een sterke rug heeft alles te maken met buikspieren en rompspieren die de taak van de rug verlichten. Als kinesist is het belangrijk om de patiënt in eerste instantie van een gezonde levensstijl te overtuigen. Maar een massage kan wel de rugklachten verzachten. En topsporters masseren we ook preventief om blessures te voorkomen.'

Benodigdheden

De massageruimte in het stadion ziet er allerminst uit zoals mijn Brusselse Bongosalon. In het midden staat een soort tandartsstoel met een beige badhanddoek eroverheen. Er hangt een lamp die zoveel licht geeft dat je er met gemak ook een openhartoperatie zou kunnen uitvoeren. 'Een tafel, massageolie en twee handen zijn de enige benodigdheden voor een ontspannende rugmassage', zegt Jochen nuchter. 'De patiënt moet comfortabel liggen op een stevige ondergrond. Voeten steunen op een kussentje en armen liggen ontspannen naast het lichaam. Hoofd is naar eigen voorkeur naar links of rechts gekeerd.

Ons proefkonijn heet Sébastien Bruzzese, momenteel vierde keeper en opkomend talent bij RSC Anderlecht. Voetballers zijn van nature verzorgde mannen met haarbandjes en geëpileerde oksels en bijgevolg ideaal testmateriaal voor onze massagecursus. 'Bij een topsporter kun je gemakkelijk de spieren zien liggen', wijst Jochen naar de rug van de keeper. Ik krijg een tube massagemelk die ik met mijn handen moet verwarmen en over zijn lichaam moet uitwrijven zodat de huid soepel is voor het echte werk.

Langs de ruggenwervel omhoog cirkelen

Het echte werk bestaat uit het losmaken van de spieren in vloeiende bewegingen. Onderaan beginnen - aan het heiligbeen - en dan met twee handen in grote cirkelbewegingen naar boven masseren. Linkerhand blijft op de linkerhelft van de rug en rechterhand aan de rechterkant. Vingers wijzen naar het hoofd. 'Meer druk zetten. Je bent aan het strelen', lacht Jochen De Coene. Hij toont hoe ik met mijn duimen druk moet zetten en langs de ruggengraat richting schouders moet klimmen. Voor het gevoel is het belangrijk dat beide handen contact houden met het lichaam. Ook de vingertoppen raken tijdens de massage de hele tijd de huid.

Een gouden regel van de kinesist is dat je in de richting van het hart masseert om de doorbloeding te stimuleren. Langs de ruggenwervel van Sébastien kleurt de huid lichtrood zodat je de bloedstroom ziet. 'Maar dat hangt af van persoon tot persoon', zegt de kinesist.

Kneden

De tweede beweging die ik leer, is een kneedbeweging waarbij je met twee handen langs dezelfde kant van de ruggengraat de spieren kneedt. Opnieuw moet ik in vloeiende bewegingen naar boven masseren. De bedoeling is dat je je handen afwisselend richting flank schuift (vingers wijzen naar de zijkant van het lichaam) en op die manier omhoog klimt. 'Masseren is voelen', zegt Jochen. 'Je moet de spieren voelen om zo in te schatten hoeveel druk je moet geven.'

Na enkele minuten voel ik mijn armen al een beetje stram worden. Masseren is behoorlijk vermoeiend en ik ben ook een beetje bang dat ik het proefkonijn - die nog maar net uit blessure komt - pijn zal doen. Maar ook Sébastien zegt dat ik harder mag masseren. Mijn vingers voelen alsof ik een handdoek aan het uitwringen ben, maar volgens de kinesist kneed ik nog steeds te zacht. 'Tenzij je natuurlijk andere bedoelingen hebt', knipoogt Jochen.

Schouders en nek ontspannen

Bij de eerste twee technieken staat de masseur aan de zijkant van de tafel, maar om bovenrug en schouders te masseren is het aangewezen om ook aan de hoofdzijde te gaan staan. Bij lage rugpijnen zijn schouders en nek minder belangrijk, maar als uitloper is een massage van de schouders zeer ontspannend. Jochen demonstreert hoe je met de duimkussens de druk nog iets kunt verhogen.

Vanaf de zijkant masseer ik de bovenrug verder met kleinere cirkelbewegingen. Jochen toont hoe ik mijn hand naar de achterkant van de nek moet laten glijden tot net onder de haarlijn om heel zacht met duim en vingers de spier iets op te tillen. 'Herhaling is essentieel bij een massage', zegt hij. 'Hoewel het voor jou misschien lijkt alsof je de hele tijd hetzelfde doet, voelt dat voor de patiënt niet zo aan. Die cirkelbewegingen blijven erg ontspannend.' Ook Sébastien Bruzzese lijkt mijn eerste massageles wel te smaken. Maar met kaarsjes en pianomuziek was het nog beter geweest. Daar ben ik zeker van.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees