Wim Opbrouck wuift kritiek weg na boegeroep op theaterfestival Avignon

'Hoezo uitgejouwd? Wij krijgen hier alleen positieve reacties'

© © fvv

© © AFP

© © AFP

1 / 3
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null

Wim Opbrouck ontkent met vuur dat het publiek op het theaterfestival van Avignon 'Casimir et Caroline' met de grond gelijk heeft gemaakt. 'Ja, er was één incidentje. En ja, de voorstelling is wat controversieel. Maar sinds wanneer is daar iets mis mee? Het gros van de toeschouwers is enthousiast', verdedigt de acteur zich.

Jo De Ruyck

Zo'n maand geleden ging

Kasimir en Karoline

in regie van Johan Simons al in première op de Nederlandse luchtmachtbasis Soesterberg. Daar werd de voorstelling hartelijk ontvangen, maar de Franse versie,

Casimir et Caroline

, die op het gereputeerde theaterfestival wordt gespeeld, werd tijdens de première op gejouw onthaald en ook de internationale pers reageert met gemengde gevoelens.

'Gemengd?', reageert Wim Opbrouck, samen met Els Dottermans, een van de Vlaamse acteurs in deze productie van NTGent en de Veenfabriek. 'De Franse pers is laaiend enthousiast. Neem nu

Le Monde

dat uitpakt met termen als

excellente acteurs

en een

opzienbarende scenografie

. En in de Franse pers staan ze heus niet alleen met hun lovende kritiek.'

Dat de première in Avignon even stokte toen een toeschouwer zijn ongenoegen uitschreeuwde, geeft Opbrouck toe. 'Een eindje in de voorstelling riep iemand

C'est nul, c'est chiant

(

Het lijkt nergens op, het is klote, nvdr

) en dat is natuurlijk wel even schrikken. De voorstelling viel een moment stil, ook al omdat er toen net een Nederlandse acteur op het podium stond die geen Frans verstaat, behalve dan de theatertekst op papier. Bovendien kreeg de schreeuwer meteen de wind van voren van de rest van het publiek. Verschillende mensen reageerden met

Stap het dan af

of

Fuck off als het je niet bevalt

.

Daarna heb ik de voorstelling weer op gang getrokken met

Allez, on continue

en dat leverde spontaan applaus op. Ook toen Reinout Bussemaker doorging met

Quelle belle journée

, recht in de ogen van de man die geroepen had, applaudisseerde het publiek.'

Wim Opbrouck begrijpt de commotie niet. 'Verdeelt

Casimir et Caroline

het publiek in twee kampen? Nou en? Sinds wanneer mag een voorstelling niet controversieel zijn? Bovendien krijgen we in Avignon niet anders dan positieve reacties. Zaterdag begon de voorstelling met applaus en op straat klampen mensen ons aan om vooral te laten weten hoe fantastisch ze het wel vonden. Onder de deur van mijn kamer schoof iemand zelfs een brief met verontschuldigingen voor het walgelijke gedrag van zijn landgenoten dat volgens de schrijver

van gebrek aan enig respect

getuigt. In de Franse pers wordt het geschreeuw van die man trouwens omschreven als van iemand

die zijn minuutje faam helemaal heeft verknald

.'

Of er dan op het einde van de Avignon-première geen

boe

werd geroepen? 'Maar dat is toch altijd en overal zo? Er zijn altijd mensen die joelen van

awoert

en

boe

, net als er telkens wel toeschouwers zijn die

schitterend

of

magnifiek

roepen. Dat is zo in het theater, in de opera, op festivals en zeker in Frankrijk waar het publiek vlotjes zijn gevoelens ventileert. Trouwens, Jan Fabre is hier enkele jaren geleden ook uitgejouwd én bejubeld. Hier is echt niks bijzonders voorgevallen. Oké, misschien zijn er 60 mensen van de 2.500 weggegaan, maar dat kun je verwachten in een toeristische plek als Avignon. Daar heb je altijd wel toeristen die een kaartje kopen en het na een tijdje afbollen, om nog te zwijgen van de

bobo's

die zichzelf op zulke grote evenementen eens komen tonen, maar na een kwartier met een iPod in hun oren al opstappen.'

MEER NIEUWS