Ons land telt zestien fietsenfabrikanten

Vlamingen zijn zot van de koers. Maar wat stelt ons land voor in de wereld van de fiets? Er zijn nog zestien fietsfabrikanten in België: twee in Wallonië, de rest in Vlaanderen. Op een uitzondering na zijn het regionale spelers op een mondiale markt.

Federvelo, de federatie die de Belgische fietsfabrikanten zou moeten groeperen, kan geen concrete economische cijfers voorleggen op basis waarvan het belang van de sector kan worden ingeschat. Een globaal beeld van de omzet van de Belgische fiets is er niet. En ook wat het aantal verkochte fietsen betreft, is het behelpen.

Daniël Lambours van Federvelo: 'We denken dat er per jaar tussen 480.000 en 520.000 fietsen in ons land worden verkocht. Dat is een ruwe schatting. De fietshandelaren maken ons jaarlijks netjes hun verkoopslijsten over, maar de grote ketens weigeren dat. En net daar wordt het gros van de fietsen verkocht. De cijfers blijven de jongste jaren stabiel. De markt groeit omzeggens niet meer.'

'We zijn een land van fietsfanaten, wordt wel eens gezegd. Maar dat klopt maar gedeeltelijk', zegt Lambours. 'Het fanatisme stopt aan de taalgrens.' Van de totale verkoop van fietsen neemt Vlaanderen 70 procent voor zijn rekening, Wallonië en Brussel de resterende 30 procent. Ook wat de soorten fietsen betreft, geldt die scheidingslijn. Het gros van de hoogwaardige racefietsen en mountainbikes wordt in Vlaanderen verkocht. Terwijl in Wallonië meer portemonneevriendelijke stadsfietsen over de toonbank gaan.

Belgische fietsen hebben een goed imago, zegt Lambours. 'Ook al zijn we kleine spelers, we worden overal geprezen voor onze kwaliteit. Wie met een Belgische fiets rijdt, is er zeker van dat hij goed materiaal heeft. En zoals u weet heeft dat ook zijn prijs, wat de concurrentiepositie kan aantasten. Wij blíjven echter op die kwaliteit hameren. Voor fietsen mag je geen toegevingen doen, want dat gaat ten koste van de veiligheid. Gevaarlijke fietsen bouwen omdat die goedkoper zijn, beschouwen wij als misdadig.'

Wat de Belgische fietsfabrikanten betreft, is het plaatje diffuus. Er zijn volgens de jongste telling zestien fabrikanten in ons land gevestigd die een of meer merken op de markt brengen. Het gros daarvan situeert zich in de markt van de stadsfietsen. Maar enkele spelers gooien ook hoge ogen in profpeloton. Ridley uit Tessenderlo is de grootste speler en laat het Moldavische team Katjoesa rijden op hun fietsen. Eddy Merckx staat pas op de derde plaats, maar is van plan daar in de nabije toekomst verandering in te brengen. Momenteel stelt hij zich tevreden als fietsleverancier van Topsport Vlaanderen. Ook nog aanwezig in het semi-profcircuit: Granville en Thompson.

Opmerkelijk: geen enkele Belgische protourploeg rijdt nog Belgisch. Silence/Lotto doet het met het Amerikaanse Canyon (tot vorig seizoen was dat nog Ridley) en Quick-Step rijdt met Specialized (ook Amerikaans).

(frp)

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees