,,Premier Verhofstadt heeft Sabena opgeofferd''

Piloot Filip Van Rossem vecht vijf jaar na faillissement nog altijd voor de waarheid

Piloot Filip Van Rossem vecht vijf jaar na faillissement nog altijd voor de waarheid

,,Toen ik hoorde dat de fusiemaatschappij tussen SNBA en Virgin misschien Sabena genoemd zou worden, werd ik misselijk.'' Foto: © fvv

Dinsdag precies vijf jaar geleden ging Sabena failliet. Voor de 7.678 werknemers van de luchtvaartmaatschappij stortte de wereld in. ,,Wij zijn het slachtoffer geworden van de Belgische politiek en ik blijf vechten tot de schuldigen hun verantwoordelijkheid opnemen'', zegt piloot Filip Van Rossem (43).

7 november 2001 is de donkerste pagina uit de Belgische luchtvaartgeschiedenis. De beelden van huilende stewardessen, bagagisten en piloten staan in het collectieve geheugen gegrift. Bij veel ex-Sabeniens komen bij deze vijfde verjaardag het verdriet en vooral de woede weer naar boven. Piloot Filip Van Rossem (43) stond als woordvoerder van de Sabenapiloten mee op de barricade en laat opnieuw van zich horen.

,,Of het vijf, vier of drie jaar geleden is, dat maakt me allemaal weinig uit'', zegt Van Rossem, die nu als freelancepiloot aan de slag is. ,,Vijf jaar is natuurlijk wel een symbolische herdenking. Het is dus een geschikt moment om iedereen eraan te herinneren dat dit faillissement helemaal niet nodig was. Hoe het ooit zo ver is kunnen komen en wie uiteindelijk verantwoordelijk is, is nog altijd onvoldoende geweten.''

Van Rossem wijst met de vinger naar enkele Belgische toppolitici en zakenlui. ,,De curator richt al zijn aandacht op Zwitserland, maar de Belgische verantwoordelijkheid valt niet langer te ontkennen. Dit faillissement was geënsceneerd. We zijn het slachtoffer geworden van de politiek en dat maakt me nog elke dag razend. Razend omdat de verantwoordelijken nog altijd aan de top van dit land staan.''

Hij heeft het onder andere over premier Guy Verhofstadt (VLD) en toenmalig minister van Begroting Johan Vande Lanotte (SP.A). Zij tekenden samen met Mario Corti van Swissair en Sabenabestuurder Patrick De Maeseneire het Hotelakkoord. ,,Dat akkoord, dat zogezegd een oplossing moest brengen, is eigenlijk de doodsteek van Sabena geweest. Politiek is er na Sabena geen enkele kop gerold. De enige koppen die gerold zijn, zijn die van de 14.000 mensen op de luchthaven die ineens hun job kwijt waren. Sommigen hebben ons als criminelen bestempeld, maar zij zijn zelf de criminelen. Verhofstadt heeft Sabena opgeofferd omdat hij voorzitter wilde worden van de Europese Unie. Het is als een getuige van een moord die zwijgt, die is voor mij even schuldig. De politici zijn wel degelijk actief schuldig, want ze hebben mee getekend.''

Er loopt nog altijd een gerechtelijk onderzoek. ,,Dat duurt heel lang, maar het evolueert positief en we kunnen onze verhalen hard maken. Twee jaar geleden lekte al uit dat het management van Sabena speciale voorwaarden kreeg afhankelijk van de winsten van Swissair. Zonder de 'hulp' van ons eigen middenkader was er nooit een faillissement geweest. Ik wil erover waken dat dit verhaal niet doodbloedt. Elk faillissement is een drama, maar in dit geval gaat het om een frauduleus faillissement. Dat valt moeilijk te verteren. Welk bedrijf gaat er anders ten onder tijdens het jaar met het hoogste aantal passagiers en de meeste opbrengsten?''

Eén grote familie

Ondanks zijn strijdvaardigheid stelt Van Rossem het goed en gaat hij naar eigen zeggen niet verbitterd door het leven. ,,Het leven gaat gewoon verder, maar ik blijf wel vechten tot de waarheid bekend is.''

,, Ik kan me bij dat faillissement neerleggen, maar ik zal het nooit aanvaarden. Toch niet zolang de schuldigen niet gestraft worden. Sabena komt nooit meer terug, het kwaad is geschied. Ik heb twaalf jaar als piloot bij Sabena gewerkt. Dat ik mijn job heb verloren, was emotioneel erg zwaar maar ik ben geen sukkelaar. Ik heb veel te danken aan Sabena. Niet iedereen heeft het zo goed als ik en veel ex-collega's hebben hulp nodig. Bij veel gezinnen is alles die dag weggevallen. Die dag zijn we allemaal onze thuis verloren. Sabena was één grote familie. We zijn Sabeniens en we zullen altijd Sabeniens blijven. Dat besef je pas als het weg is. Die band is er en daarom blijven we vechten.''

Dat werd overwogen de nieuwe fusiemaatschappij van SN Brussels Airlines en Virgin Express Sabena te noemen, deed Van Rossem walgen. ,,Ik werd misselijk toen ik dat hoorde'', besluit hij. ,,Wat weinig mensen weten is dat er de dag van het faillissement 5 miljard frank van Sabena op de rekening van DAT is gestort. (DAT werd later SN Brussels Airlines.) Dat is overheidsgeld dat nog altijd niet is terugbetaald en niemand praat er nog over. SN is eigenlijk ontstaan door de dood van Sabena. Daarom zou het net zo hallucinant geweest zijn dat de luchtvaartmaatschappij opnieuw Sabena zou worden gedoopt.''

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees