Theaterwereld verwacht (te)

,,De kapitein mag niet panikeren''

,,De kapitein mag niet panikeren''

Foto: © WDK

Op de voetbalmarkt zou het een toptransfer zijn. Met Johan Simons haalde het NTGent een artistiek directeur binnen die alle Europese theaters hen benijden. De Nederlander wacht een zware taak: het zwalpende schip weer op koers te krijgen. Simons' eerste voorstelling is meteen al een prestigieus project: Wim Opbrouck temmen in de theaterbewerking van Arnon Grunbergs boek De asielzoeker.

Van Johan Simons wordt eigenlijk het onmogelijke verwacht. Het is als binnenkomen bij de voetbalclub die vorig seizoen onderaan de rangschikking bengelde en die als trainer in één jaar kampioen moeten laten spelen. Goede geloofsbrieven kan hij in elk geval wel voorleggen. Simons maakte van Theatergroep Hollandia (later ZT Hollandia) een van de interessantste Nederlandse gezelschappen. Hij werkte voor de grootste Duitse en Zwitserse huizen en zag zijn voorstellingen er geselecteerd voor de meest prestigieuze theaterfestivals. In 2000 ontving hij de Europese Prijs Voor Theatervernieuwing. ,,Natuurlijk voel ik de hoge verwachtingen'', lacht hij. ,,En ik besef al even goed dat ik die nooit waar maak. Al ben ik goed genoeg om in een jaar tijd in Gent het een en ander te veranderen. Daar steek ik mijn hand voor in het vuur. Denk alleen niet dat elke productie meteen een succes wordt. Daar is het nu eenmaal kunst voor. ''

,,De taak beangstigt me niet. En dat is geen stoer gepraat. Ik heb al op prestigieuze plekken theater gemaakt, maar even goed in barre omstandigheden gewerkt. Een kapitein behoort niet bang te zijn. 's Nachts in zijn bed mag hij woelen en zweten, maar op de brug moet hij weten welke kant het schip op moet.''

,,Mijn zonen houden van Gent''

Toen u ooit boven aan de Sacré-Coeur in Parijs stond, dacht u: wat moet het fantastisch zijn als Parijs aan je voeten ligt. Toch hebt u voor Gent gekozen. Voor het oude NTG, later het Publiekstheater.

Johan Simons: ,,Het spannende is dat ik van Gent een nieuw centrum kan maken. Als wij mooi theater maken, dan heeft dat aantrekkingskracht op de rest van België, Nederland en Europa. Het theater staat in elk geval op een goede plek: midden in de stad, met een plein er voor. Het is prettig om te ervaren dat de mensen er weten dat verandering noodzakelijk is. Ze staan open.''

,,Ik hou van het bescheidene hier. Amsterdam doet alsof het een wereldstad is, maar dat is het niet. Ik vind het hier aangenaam. Ik zie het ook aan mijn zoons van 13 en 15. We wonen hier nog maar een paar maand, maar zij willen nu al niet meer terug. Hebben een fijne school, gemotiveerde leraars. Dat is wonderbaarlijk. Dat zij het hier naar hun zin hebben, is voor mij misschien nog wel het allerbelangrijkste.''

De stadstheaters in Gent, Brussel en Antwerpen worden in de gaten gehouden. Een tijd terug bemoeide zelfs de politiek er zich mee en werd hen elitarisme verweten.

,,Theater maak je voor mensen, maar tegelijk is theater geen massamedium. Vergis je niet. Het is een heel persoonlijk medium. Wat ik Gent geef, zijn goede acteurs, die trots zijn om in dat stadstheater te werken. Iets maken wat mensen stroop rond de mond smeert, kan ik niet. Ik wil voorstellingen maken die teer en gevoelig zijn. Stukken met een dunne huid, die mensen ontroeren.''

,,Volgens mij zijn dat goede criteria om een groot publiek aan te spreken. Kunst is echt noodzakelijk op dit moment. Het kan ideeën geven aan de samenleving. Het kan die begeesteren op een manier waartoe de politiek niet in staat is. Kunst kan écht een nieuwe blik op de werkelijkheid leveren.''

Wim Opbrouck in het klein

Als prestigieuze opening van het seizoen koos u voor 'De asielzoeker' van Arnon Grunberg. Wat maakte dat u als regisseur dacht: in dit boek zit een toneelstuk?

,,Het levensgevoel dat er in tikt, dat we in de wereld om ons heen veel herkennen. Het gevoel dat we lijden aan illusieloosheid, een gebrek aan idealen en grote doelen. Zo leeft het hoofdpersonage ook. Hij ontmaskert continu de idealen die zijn vrouw wél heeft. Tot zij kanker krijgt. Dan beseft hij wat ze voor hem betekent. Ik zie het dit als een liefdesdrama, in deze wereld waarin de Asielzoekers langs alle kanten op ons afkomen.''

Er wachtte u meteen een andere onmogelijke opgave: de beer in acteur en hoofdrolspeler Wim Opbrouck temmen, de man die heel Vlaanderen kent van 'Het eiland' en 'De bende van Wim'.

,,Ik ken Wim al langer. Ik heb zelfs al met hem gewerkt. Dus dat hielp. (lacht) Wim is een explosief iemand, met veel power en uitstraling. In deze voorstelling laat ik hem vooral ingehouden spelen. Dat contrast maakt het interessant. Neem het van mij aan: je krijgt van hem heel ontroerende dingen te zien.''

,,NTGent Openingsdriedaagse, 21, 22 en 23 oktober. ,,De asielzoeker'' gaat op 21 oktober in première. Daar tot 11 november, daarna in Hasselt, Leuven, Brugge en Antwerpen. Info: 09-225.01.01 of www.ntgent.be.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees