De boer op met de Fiat Panda 4x4 Climbing

Meer dan een stoere look

Stadsautootjes met een stoere look zijn erg in trek. De nieuwe Fiat Panda 4x4 Climbing heeft echter meer in zijn mars. Met zijn volautomatische vierwielaandrijving is hij overal inzetbaar. Een test met de meest bescheiden Sports Utility Vehicle.
Op geasfalteerde wegen kan u zich met de nieuwe Fiat Panda Climbing (kostprijs 11.919 euro) maar beter niet te ver van het stadscentrum wagen. De gewone voorwielaangedreven Panda 1.2 is al geen spurtbom en de 100 kilo extra van de 4x4-uitvoering maakt de auto er zeker niet pittiger op. Fiat geeft dat grif toe en deelt zonder complexen mee dat de Panda 4x4 1.2 liefst 20 seconden nodig heeft voor het spurtnummer tot 100 km per uur, tegenover 15,5 seconden die we voor de gewone Panda afklokten. De 60 pk lijkt dan ook een beetje pover, maar zijn koppel van 102 Newtonmeter vanaf 2.500 omwentelingen per minuut maken veel goed. Het koppel staat garant voor een ontspannen rijstijl en maakt meer dan behoorlijke hernemingen mogelijk.

Het wordt nog even wachten tot 2005 wanneer Fiat de 1.3 JTD in zijn 4x4 zal stoppen. Deze briljante diesel zal de Climbing veelzijdiger maken dankzij zijn 70 pk en zijn koppel van 145 Newtonmeter. Daarnaast zal het verbruik ook dalen. Dat heeft een gunstige invloed op het rijbereik want de 4x4 heeft een 5 liter kleinere brandstoftank.

Op het comfort van de vierwielaangedreven uitvoering valt er niets aan te merken. Het veelvuldig gebruik van kunststof in het interieur maakt het autootje niet echt chique, maar de constructeur kon het motorgeluid heel goed dempen. De rolgeluiden zijn wel hoorbaar en de ophanging kan beter. Alle oneffenheden van het wegdek zijn voelbaar.

De Panda 4x4 heeft heel wat aanpassingen aan het onderstel ondergaan. Zo bieden de langere veren een grotere bodemvrijheid om ongeschonden over het terrein te rijden. Achteraan heeft de as met semi-onafhankelijk opgehangen wielen plaatsgemaakt voor een onafhankelijke ophanging met dwarsarmen, terwijl ook de schokdemper in afmeting toenamen.

Automatische vierwielaandrijving

Fiat stapte af van het inschakelbare 4x4-systeem. Het differentieel, een viscokoppeling, treedt automatisch in werking zodra de voorwielen doorspinnen, en stuurt de trekkracht door naar de achterwielen. Een bijzonder efficiënte overbrenging, dat konden wij vaststellen op een zware off-road-piste. Zonder een reductiebak (de zogenaamde terreinversnellingen) mag u uiteraard niet verwachten muren te kunnen beklimmen, al kondigt Fiat een maximale hellingshoek van 50 procent aan. Steile hellingen afrijden gebeurt met de voet stevig op het rempedaal, waarbij de viscokoppeling automatisch wordt uitgeschakeld. De Panda beschikt ook over een antiblokkeersysteem van de remmen.

De Panda Climbing koestert dus net dezelfde ambities als een echte terreinwagen, maar met zijn vierwielaandrijving en zijn laag gewicht in vergelijking met de grote broers, beschikt hij toch over verbazingwekkende terreincapaciteiten.

De 4x4 heeft schijfremmen rondom, in tegenstelling tot de gewone Panda die het achteraan met trommelremmen moet doen. Anderzijds kan de 4x4 niet beschikken over een ESP tegen het uitbreken in de bochten, maar gelet op zijn prestaties en de bijkomende grip van de 4x4-overbrenging is dat ook niet echt nodig. Zijn uitrusting kenmerkt zich door grotere wielen, stoere bumpers en sierspatborden. Voor airconditioning, elektrische buitenspiegels, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en een in de hoogte verstelbare chauffeursstoel moet worden bijbetaald. Daar knelt het schoentje want de Panda 4x4 1.2 Climbing kost 11.910 euro en dat is 2.660 euro meer dan de vergelijkbare tweewielaangedreven Panda Emotion.

De Panda Climbing is alleszins een grotere verleider en een meer logische keuze dan de huidige tweewielaangedreven wagens die voorzien worden van grote wielen en overmaatse bumpers, waarmee ze voorbestemd blijven voor het asfalt.

Copyright AutoGids

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees