Drie succesvolle zakenvrouwen boksen op tegen vooroordelen

,,Is meneer er niet?''

LOKEREN - Bedrijven met een vrouw aan de top maken meer winst, luidt de conclusie van een Brits onderzoek. Het beste bewijs van die stelling leveren de zaakvoerders van de drie winkels aan de Lokerse Bergendries. Brico, Schoenen Marobel en GB: drie succesvolle zaken naast mekaar, alle drie geleid door een vrouw. ,,Een dame die haar mannetje staat, wordt een bitch genoemd. Een heer is in hetzelfde geval een goede zakenman.''

Een studie van de Britse Cranfield School of Management wees uit dat bedrijven die het zwakke geslacht een hoge beleidsfunctie geven, voortreffelijk scoren. Vrouwen schatten de behoeften van de consument en het eigen personeel nu eenmaal beter in. Onze krant berichtte over het onderzoek onder de kop Zonder vrouwen aan de top zijn bedrijven een flop .

,,Die titel is de nagel op de kop. Ik kan het niet beter verwoorden'', zegt Diane Van der Stuyft. Zij werd vier jaar geleden zaakvoerder van de Lokerse vestiging van doe-het-zelfzaak Brico, aan de Bergendriesstraat. In het pand naast haar had Rosemary Van Acker zich een jaar eerder gevestigd met schoenenwinkel Marobel. In dezelfde periode openden Yvette Thienpont en haar man een nieuwe GB op hetzelfde terrein.

Werknemers motiveren

,,Vroeger was er op Bergendries een groot verloop van winkeleigenaars. Een exploitant had juist zijn zaak geopend, of hij sloot ze alweer. Sinds onze komst is er tenminste stabiliteit. De klanten merken dat ook en komen weer vaker winkelen hier'', zegt het commerciële drietal. Of hoe vrouwen de boel weer doen draaien.

Diane leidt een zaak die bezocht wordt door vooral doe-het-zelvers, doorgaans mannen. Dat ze een vrouw is, ervaart ze niet als een handicap: ,,Als zaakvoerster van Brico moet ik geen hout zagen, een muur metselen of een waterleiding leggen. Daarvoor heb ik personeel met vakkennis in dienst. Ik moet ervoor zorgen dat de zaak draait.''

En daarin zijn vrouwen volgens de studie beter. Ze zijn ten eerste sterker in het motiveren van werknemers. ,,We gaan moederlijker om met ons personeel. We zijn ermee begaan dat een werknemer keelpijn heeft, zijn dochter ziek is of zijn moeder in het ziekenhuis ligt. Een man trekt zich dat niet aan'', aldus Yvette.

Vrouwen gaan ook anders om met klanten. Rosemary, die Marobel exploiteert met haar neef Frank, ervaart het verschil aan den lijve. ,,Komt een klant schoenen kiezen, dan krijgt hij van Frank een technische uitleg, terwijl ik vraag wat het probleem is en van daaruit een oplossing zoek. Het resultaat is dat we allebei een schoen hebben verkocht, maar wel met een verschillende aanpak.''

Ideale mix

Het zogezegd zwakke geslacht benadert daarnaast problemen anders, heeft meer oog voor maatschappelijke ontwikkelingen en voelt trends beter aan.

Nogmaals Rosemary: ,,Mijn neef koopt de schoenen aan. Maar als er een nieuwe trend opduikt, ben ik eerder daarvan op de hoogte. Ik luister aandachtig naar klanten en bezoek geregeld modestad Antwerpen.''

Diane stelt vast dat vrouwelijke zaken niet langer witte raven zijn. ,,Dat is gelukkig veranderd. Maar het blijft moeilijk zaken doen als vrouw'', weet ze.

Rosemary beaamt dat: ,,We worden niet zo snel au sérieux genomen. Een voorbeeld: vanmorgen kreeg ik telefoon van een telecombedrijf. Is meneer er niet? vroeg het meisje aan de andere kant van de lijn. Mijn antwoord: Je mag het ook aan mij vragen. Ik weet er evenveel van als meneer. ''

Hoewel de Britse studie aantoont dat een vrouw haar onderneming 4 procent meer winst bezorgt, moet ze opboksen tegen vooroordelen. ,,Een vrouw die haar mannetje staat, wordt een bitch genoemd. Een heer is in hetzelfde geval een goede zakenman'', oppert Diane. ,,De ideale mix aan de top van een bedrijf is de combinatie van een man en vrouw'', besluit Rosemary.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio