Hoofd van deredactie.be excuseert zich bij koninklijke familie

VRT verklaart Fabiola dood

VRT verklaart Fabiola dood
'Longontsteking wordt Fabiola dan toch fataal.' Dat stond dinsdag even te lezen op deredactie.be, de nieuwssite van de VRT. Een wel zeer pijnlijke blunder, zeker nu het weer wat beter gaat met de koningin. Pieter Knaepen, hoofdredacteur van de nieuwsdienst, heeft zich gisteren geëxcuseerd bij de koninklijke familie.

Vorige vrijdag werd Koningin Fabiola voor de tweede keer in korte tijd opgenomen in het ziekenhuis. De 80-jarige weduwe van Boudwijn verblijft sindsdien op de afdeling intensieve zorg. De laatste dagen is er enige verbetering merkbaar.

Maar daar was op deredactie.be, de nieuwssite van de openbare omroep, niets van te merken. Dinsdagnamiddag verscheen daar een bericht over het overlijden van de vorstin. Het bericht stond niet op de hoofdpagina van de website, maar surfers die eventjes doorklikten, kwamen wel bij het nieuws terecht.

'Een spijtig voorval', noemt VRT-woordvoerster Ann Stroobants het. 'Er is een menselijke fout gebeurd.' Maar ze wil de fout wel kaderen. 'Er worden op de redactie veel artikels voorbereid. Niet alleen bij ons, dat is heel gangbaar in de media. Websites van kranten doen dat ook. Maar zulke artikels mogen natuurlijk niet online komen te staan. En dat is fout gelopen.' Of de blunder gevolgen heeft, willen ze op de Reyerslaan niet kwijt. 'Dat is interne keuken.'

Maar bij de VRT zat men gisteren dus wel degelijk verveeld met het pijnlijke voorval. 'Onze algemeen hoofdredacteur, Pieter Knaepen, heeft telefonisch contact gehad met het koninklijk paleis om onze excuses aan te bieden.'

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees