Zaventem kan van over land nieuwe trafieken aanzuigen

Hoop op nieuw cargo-leven

Hoop op nieuw cargo-leven

,,Een bedrijf van wisselstukken is geïnteresseerd om van Zaventem zijn Europees verdeelcentrum te maken'', weet Alex Van Breedam van het Vlaams Instituut voor de Logistiek.

,,De afbouw van DHL biedt nieuwe kansen aan het goederenvervoer via de luchthaven van Zaventem. De eerste geïnteresseerden dienen zich al aan.'' Dat zegt directeur Alex Van Breedam van het Vlaams Instituut voor de Logistiek. Hij gelooft dat Brussels Airport van over land nieuwe trafieken kan aanzuigen, door de uitbouw van de juiste infrastructuur.

Een bedrijf van wisselstukken is geïnteresseerd om van Zaventem zijn Europees verdeelcentrum te maken. De stukken zouden per container per schip toekomen, en dan verder per vliegtuig verdeeld worden.'' Meer details wil Van Breedam niet kwijt, maar op termijn kan dit verdeelcentrum alleen al voor een paar honderd jobs zorgen.

Maar er zijn nog andere opportuniteiten. ,,Is het niet erg dat de farma-vallei rond Puurs-Bornem nu haar transporten doet via Schiphol?'' Zaventem ligt op amper 20 km, maar heeft niet het geschikte koelmagazijn. ,,De luchthavenexploitanten weten alles van trafieken aantrekken vanuit de lucht, maar moeten ook over land kijken'', zegt Van Breedam. Daarom moet BIAC volgens hem actief zoeken naar die nieuwe activiteiten. Een goed voorbeeld is het centrum voor bederfelijke eetwaren dat nu aan de luchthaven ligt. Een verdere uitbouw van dergelijke centra is zeer goed mogelijk.

,,Het volume op Zaventem is beperkt, daarom moet echt gezocht worden naar activiteiten die een hoge toegevoegde waarde, en dus ook jobs meebrengen.'' Van Breedam denkt aan niches als luxeproducten en vindt dat er ook intercontinentaal gekeken moet worden.

Zaventem is nu de vijfde cargoluchthaven van Europa, maar volgt wel een heel eind na de vier groten (Londen, Parijs, Amsterdam en Frankfurt). Mede door DHL is de vracht er op twintig jaar meer dan verdrievoudigd, terwijl het Europees gemiddelde vijftig procent is. Luchtvervoer neemt al 11 procent van de transportomzet voor zijn rekening, terwijl cargo goed is voor vijf procent van de omzet in Zaventem.

Macquarie, de Australische overnemer van de luchthaven, leek aanvankelijk weinig geïnteresseerd in cargo, maar is nu volgens Van Breedam aan het bijdraaien. Steeds vaker nemen passagierstoestellen ook vracht mee. Onder meer DHL maakt daar nu veelvuldig gebruik van.

Toch heeft Zaventem volgens de studie een paar nadelen voor verdere cargogroei: in de eerste plaats de grote onzekerheid rond geluidsnormen, maar ook de afwezigheid van de hogesnelheidstrein en last but not least de files op de Brusselse Ring. Volgens Van Breedam is een degelijk mobiliteitsplan een dringende noodzaak.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees