Geronimo Stilton: dé bestsellerreeks met 27 titels in top 100

Het grote succes van een kleine muis

Het grote succes van een kleine muis

Foto: © Rudi De Latter

Geronimo Stilton is een hype. De Italiaanse uitgeversmuis staat liefst 27 keer in de boekentop 100. Kinderen zijn er verzot op. 'Ze kunnen niet alleen lezen dat de voeten van trollen stinken, ze kunnen het ook echt ruiken', zegt Stijn Baeckens van Uitgeverij Baeckens Books, die de Stiltonreeks uitgeeft.

Zeg 'Geronimo Stilton' en de ogen van uw kind of kleinkind beginnen te fonkelen. De Italiaanse uitgeversmuis is nu eenmaal razend populair in hun jonge leefwereldje. Geronimo is afgestudeerd in de geschiedenis van de Rattentaal en de Filosofie van de Snorhaar en nam het uitgeefbedrijf van zijn opa over. Zijn krant, De Wakkere Muis , is de meest verkochte krant van het Muizeneiland. Fijn leesvoer voor kinderen vanaf zeven jaar.

Dus kopen de papa's en mama's, oma's en opa's de boekjes met alle plezier voor hun kind of kleinkind en dat merk je in de boekenverkoop. In de boekentop 100 komt Stilton liefst 27 keer voor. De muis doet het daarbij beter dan pakweg tv-kok Piet Huysentruyt, die wel eens vier keer in de top 100 te vinden was. Vorig jaar werd Fantasia van Stilton verkozen tot het Mooiste Kinderboek aller Tijden, voor Pluk van de Petteflet en Matilda .

Het succes van Geronimo? Volgens Eva Devos van Stichting Lezen moet je dat niet ver zoeken. 'De leuke lay-out zorgt ervoor dat de boekjes laagdrempelig zijn. Geen pagina's met enkel zwarte letters op, maar pagina's waarin gespeeld wordt met kleuren en lettertypes. Dat maakt het lezen heel behapbaar. Ook het tekstvolume is niet al te groot. Dat wil zeggen dat je als kind een dik boekje toch op een dag uitgelezen hebt. En geef toe, een kind vindt het heerlijk om te kunnen zeggen dat het zo snel een boek heeft gelezen.'

Volgens Stijn Baeckens, marketingverantwoordelijk van Uitgeverij Baeckens Books, die de Stiltonreeks op de markt brengt, zijn ook de leuke afbeeldingen en de doe-opdrachtjes belangrijk. Maar hét allerbelangrijkst is volgens hem de fantasie. 'In de Fantasiaboeken van Stilton heb je bijvoorbeeld geurpagina's. Als het verhaal gaat over een pizza, kan je gewoon een laagje uit het boek wegkrabben en ruik je pizza. Als Geronimo op avontuur gaat naar de trollen, kan je gewoon over de voeten van de trollen wrijven en ruik je een zweetgeur. Dat vinden kinderen fantastisch.'

Maar ook de marketingstrategie achter de Stiltonreeks is niet te onderschatten. Baeckens: 'We kozen niet voor een mediacampagne via de televisie, maar gingen met de Geronimomuis de straat op en bezochten scholen. Zo werd de muis langzaamaan bekend. Kinderen kunnen nu zelfs mailen met Geronimo. Hij is een bescheiden muis met vliegangst die door zijn vrienden altijd over de streep wordt getrokken. Een soort antiheld, met wie ze zich goed kunnen identificeren. Per dag krijgen wij 300 mails met vragen van kinderen. Geronimo probeert die alle te beantwoorden. Zo maak je een boek levend.'

Toch is er kritiek. Dat de Stiltonverhalen niet literair genoeg zijn. Te clichématig. 'Het zijn inderdaad niet echt literaire boekjes', aldus Devos. Baeckens kent de kritiek. 'Dat is vooral de mening van de volwassenen. Nu heb je kinderen niet meer vast met een gewoon zwaarmoedig verhaaltje. Je moet ze activeren, meenemen in jouw wereld. Stiltonboekjes zijn vaak de enige boekjes die hen van de tv of PlayStation houden. Het allerbelangrijkste is dat we kinderen weer doen lezen.' Hoe lang het succes nog duurt? 'We vrezen één ding: de overcommercialisering. De Italiaanse schrijvers hebben de rechten verkocht aan een groot rechtenbureau, dat wellicht gadgets en kleding op de markt zal brengen. We hopen dat we dit kunnen tegenhouden, maar vrezen ervoor.'

Corrigeer

MEER NIEUWS