2 miljoen meer voor twee graden minder

2 miljoen meer voor  twee graden minder

Foto: © MARC HERREMANS -VUM

Alken-Maes boekt succes met extra koel bier. Twee miljoen euro heeft Alken-Maes ervoor over om de pint in de horeca twee graden koeler te serveren. Zoveel kost het om 1.400 cafés en restaurants uit te rusten met condenserende tapzuilen die de temperatuur van het getapte bier op 3 graden brengen in plaats van de gebruikelijke 5 graden, en om het publiek daarvan via marketingcampagnes op de hoogte te stellen.

Vijf of drie graden, het lijkt een onbetekenend verschil. Maar het heeft Alken-Maes geholpen om zijn marktaandeel van 12 procent te behouden. In de zevenhonderd cafés waar de condenserende tapzuil nu al is opgesteld, werd in het eerste half jaar gemiddeld 10 procent meer bier verkocht dan in cafés die het nog met de oude tapinstallaties moesten doen. Met abribus-affiches werd de super chilled Maes aangeprezen bij het publiek.

Drink meer op café

De brouwer wil bier drinken op café aantrekkelijker maken en de kwakkelende horeca op die manier een steuntje in de rug geven. De consumptietrend gaat in de omgekeerde richting: er wordt steeds meer bier thuis gedronken. Geen goed nieuws voor de brouwers. In de supermarkt is de concurrentie immers minstens zo hard als in de cafés, waar de brouwers via leveringscontracten een gegarandeerde afzet hebben.

,,Wij trekken de kaart van de horeca, omdat we een sector in moeilijkheden willen helpen'', zegt An Steylemans van Alken-Maes. ,,Om die reden hebben we de prijsverhoging van pilsbieren tijdens de zomer bevroren. Wij vragen de bierhandelaars om aan de cafés de oude prijs aan te rekenen en passen zelf het verschil bij.''

Grimbergen bij maaltijd

Met marketingcampagnes probeert Alken-Maes het bierverbruik in de horeca weer op te krikken. Niet alleen het super chilled bier is daar een voorbeeld van, er is ook een campagne in brasseries om het drinken van Grimbergen bij de maaltijd te promoten. De consumptie van Grimbergen steeg in het eerste halfjaar met 12,2 procent terwijl de markt van speciaalbieren met slechts 2,4 procent aangroeide.

Ook Mort Subite was een sterke groeier met een verdubbeling van het volume. De vier voornaamste merken van Alken-Maes (Maes, Grimbergen, Mort Subite en Cristal) stegen met 6,6 procent. Dat het totale volume toch kromp met 1,5 procent, heeft te maken met een sterkere daling van de secundaire merken zoals Ciney, Tourtel en Kronenbourg 1664.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees