Motorcycle Action Group houdt jaarlijkse opstapweekend voor motorrijders

Eerste lentedagen extra gevaarlijk voor motards

Eerste lentedagen extra gevaarlijk voor motards
ANTWERPEN - Het wordt lente en met de zon duiken ook de motorrijders weer massaal op in het verkeer. Die eerste lentedagen betekenen ook een piek in het aantal (dodelijke) ongevallen met motoren. Met opfrissingcursussen en een uniforme opleiding proberen actiegroepen en de Vlaamse overheid die piek terug te dringen.

Gisteren en ook nog vandaag organiseert de Motorcycle Action Group (MAG), zeg maar de vakbond van de motorrijders, zijn jaarlijkse opstartweekend. Elke motorrijder kan dan in elke Vlaamse provincie terecht voor een korte opfrissing van de basisregels van het motorrijden. Dat is nodig want de lente komt eraan en dan halen ook de motorrijders hun machines uit de garage. Maar ze willen wel eens vergeten dat de meesten van hen de hele winter lang niet of nauwelijks op de motor gezeten hebben.

Elk jaar blijkt dat die eerste mooie lentedagen de dodelijkste zijn voor motorrijders. Dat werd de voorbije week nog maar eens bewezen. In Kortrijk verloor een jongeman van achttien donderdag het leven bij een ongeval met zijn motor. En in Wilrijk stierf eerder vorige week een tweede jongeman na een aanrijding met zijn motor.

'Motorrijders zijn nu eenmaal erg kwetsbaar', zegt Marc Vaes. Vaes is lid van de MAG, heeft een eigen rijopleidingscentrum en is een van de trekkende krachten achter STAM-education dat doorgedreven motoropleidingen geeft. Dat blijkt duidelijk uit de cijfers. Motorrijders vormen de enige categorie weggebruikers bij wie het aantal dodelijke verkeersslachtoffers fors stijgt. In 2006 sneuvelden in België 114 motorrijders.

Die stijging van het aantal slachtoffers is gemakkelijk te verklaren. Het aantal motorrijders is spectaculair gestegen, zegt Erwin Steegmans van de MAG. Dat blijkt ook uit de statistieken van de federale overheid. Tussen 1997 en 2007 steeg het aantal ingeschreven motoren met 70 procent. Ook het aantal kilometers dat met de motor afgelegd wordt, groeit enorm.

Een motorrijder is dan ook een speciaal soort weggebruiker, zegt Marc Vaes. Zijn college Damien Decoene valt hem bij. 'We zijn klein en snel. Het is voor een automobilist moeilijk in te schatten waar we zijn.' Bij een groot deel van de ongevallen met motorrijders zegt de tegenpartij dat hij de motor niet gezien heeft.

Maar ook de motorrijder gaat niet vrijuit. Hij moet zich bewust zijn van zijn kwetsbaarheid. En hij moet van zichzelf weten wat hij kan en wat hij niet kan. Hij moet zijn rijstijl daaraan aanpassen. 'Bewustwording, daar draait alles om', zegt Vaes. 'Je moet je als motorrijder bewust zijn van het feit dat je kwetsbaarder bent. Dat je dus niet op dezelfde manier met de motor rijdt als met de wagen.' Vaes geeft een eenvoudig voorbeeld. Het is onverstandig om met de motor een voorrang van rechts radicaal op te eisen hoewel je voorrang hebt.

Bovendien moeten motorrijders zichzelf en hun machine kennen en beheersen. 'De bestuurder speelt een veel grotere rol dan bij een wagen', zegt Vaes. 'Een wagen heeft een vaste draaicirkel, om het even wie er aan het stuur zit. Bij een motor hangt dat veel meer af van de piloot. Dat moeten motorrijders beseffen, dat het aan het manneke ligt.'

Precies daarom organiseert de MAG zijn jaarlijkse opstapdagen. Op korte tijd krijgt wie opdaagt een gratis opfrissingscursus motorrijden. Maar de interesse daarvoor was gisteren niet echt groot. In Brasschaat in de provincie Antwerpen volgde een tiental motorrijders de cursus op het militaire domein. 'Wie komt, heeft die cursus eigenlijk niet nodig', zegt Vaes. 'Wie het wel nodig heeft, denkt meestal het hardste dat dat niet zo is.'

Om de opleidingen voor motorrijders wat te stroomlijnen, lanceerde minister Van Brempt gisteren Ready to Ride. Dat moet de standaardcursus defensief motorrijden worden die aan alle rij-instructeurs en opleidingscentra wordt gegeven. Zo wil de minister de motorrijders een uniforme opleiding defensief motorrijden bieden 'met een sterke klemtoon op verkeersveiligheid'. Specialisten van de MAG hebben die hele cursus zowat samengesteld.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees