Vlaamse regering belooft uit miskleunen van eerste fase te leren

Twee jaar wachten op werken Noorderleien

Twee jaar wachten op werken Noorderleien

Een eerste impressie van de Spaanse toparchitect De Sola Morales in primeur. Waar nu nog de noodbrug voor de Opera staat, komt een knus kuierplein en verdwijnen de auto's ondergronds.

ANTWERPEN - Al verdwijnt de ijzeren noodbrug van de Leien deze zomer, het is nog tot eind 2007 wachten voor de werken aan de Noorderleien starten. De politici ontkennen met klem het uitstel met de gemeenteraads- verkiezingen te maken heeft. Ondertussen moet de eerste fase van de Leien eind dit jaar volledig af zijn, tunnels, Bolivarplaats en ondergrondse parking inbegrepen.

De tweede fase van de heraanleg van de Leien start eind volgend jaar en zal drie jaar duren. Daarbij belooft de Vlaamse regering lessen te trekken uit de fouten van de eerste fase ( zie kader ). Dat kondigden de Vlaamse ministers Kris Peeters (CD&V), Dirk Van Mechelen (VLD) en Kathleen Van Brempt (SP.A) gisteren aan. Alvast de belangrijkste boodschap is het lange uitstel voor deze tweede etappe. Oorspronkelijk was het zelfs de bedoeling deze tweede fase te laten aansluiten op de eerste.

Kwatongen beweren dat het Antwerpse stadsbestuur daar druk voor uitoefende. Dat zou in die visie in oktober niet naar de kiezer willen stappen met een stadscentrum dat open ligt. En heel wat verkeersellende om naar het stembureau te geraken. De ingenieurs en aannemers reageren daarop met een monkellach, de politici ontkennen dat.

,,We willen ruim onze tijd nemen voor de planfase, door bijvoorbeeld goede afspraken met de nutsmaatschappijen en een voorafgaand archeologisch onderzoek. Daarbij kiezen we er deze keer voor, met de veranderde Europese regelgeving, alle procedures voor milieueffectrapporten heel correct te volgen. En dat alleen duurt al een jaar, om tijdens de werken niet voor verrassingen te staan'', klinkt het bij Van Mechelen.

Tijdelijke noodbrug

Er wordt zelfs rekening gehouden met een procedure voor de Raad van State. ,,Want je kan in deze stad geen steen verzetten of je moet daar passeren'', zucht de minister van Ruimtelijke Ordening.

Een opsteker voor dit stadsbestuur, zeker met het oog op de verkiezingen, is dat de tijdelijke ijzeren brug van de Franklin Rooseveltplaats na 34 jaar eindelijk verdwijnt. Nog deze zomer gaat ze tegen de vlakte, een klus die volgens de ingenieurs amper twee dagen duurt. Daarvoor wordt dit najaar nog de Carnotstraat en Gemeentestraat aangepakt, om de tramsporen wat uit de weg te leggen van het autoverkeer.

De auto's moeten dan wel allemaal over het drukke kruispunt. ,,De Leien kunnen geen snelweg blijven. Het verkeer van de Noorderlaan willen we zo veel mogelijk via de Slachthuislaan naar de Ring en de Singel. Die worden, eens de noodbruggen daar weg zijn, opnieuw verdeelwegen voor de stad'', zegt Nick Orbaen, woordvoerder van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM).

Ondertussen is de eerste fase van de Leien bijna klaar, al werd het gros van de bovengrond al eerder ingereden. In maart moet de Bolivarplaats afgeraken, een maand later komen er nog hagen en klimop tussen de bomen. De tunnels en parking zouden dan eind dit jaar in gebruik genomen kunnen worden.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio