Jurgen Van den Broeck begint met nieuwe tijdritfiets aan laatste rechte lijn voor Tour

Van den Broeck: 'Sneller rijden dan mijn eigen schaduw'

Van den Broeck: 'Sneller rijden dan mijn eigen schaduw'

Foto: Photo News

Jurgen Van den Broeck begint vandaag aan de laatste rechte lijn naar de Tour. Anderhalve maand Tourvoorbereiding zit er al op. Rest nu nog de Dauphiné Libéré, een (nieuwe) hoogtestage in Sierra Nevada en het BK. 'De basis is gelegd. Nu nog in koers de laatste procentjes gaan zoeken.'

Het was een opgewekte Van den Broeck die gistermiddag in La Toussuire de media ontving. Zijn haar was met gel al in een aërodynamische punt gelegd. Buiten pronkte zijn nieuw tijdritjuweeltje van fietsconstructeur Canyon.com tegen de camion van Omega Pharma-Lotto. Een sober exemplaar in zwart. Met een gouden randje en voorzien van een luipaardkop. 'Het voelt goed aan dat ook de fietsleverancier meedenkt. Het fietskader is veel aërodynamischer dan vroeger. Ik kreeg hem deze week, ik testte hem al uit boven op het plateau van La Toussuire. Dat ding loopt lekker.'

Word je na al die hoogtetrainingen dan niet moe van dat gezeul in de bergen?

'Maar neen. Als het mooi weer is, zoals nu, geniet ik van het mooie landschap. Zo reed ik zelfs vrijdag los op de Croix de Fer. We sliepen op l'Alpe d'Huez en ik moest toch naar hier komen. Dat is voor mij even ontspannen na toch wel intensieve verkenningsdagen in de Alpen.'

Is je huiswerk voor de Tour nu af?

'Rest nog de tijdrit van Grenoble die we woensdag doen in deze Dauphiné Libéré. Het is meegenomen, want dat is dus een verkenningsdag minder. Ik leerde dat de Pyreneeën dit jaar merkelijk zwaarder zijn dan de Alpen. De etappe naar Plateau de Beille is een harde dobber. Het is van de ene col naar de andere, maar de Alpen komen dan weer het laatst.'

Lance Armstrong introduceerde de Tourritverkenningen. Is dat wel zinvol?

'Maar natuurlijk. In de Alpen bijvoorbeeld reed ik helemaal alleen, met Herman Frison achter mij in de ploegauto. Dan sla je nog beter alles op en het is nog een goede training erbovenop. Ik probeer alles te onthouden en Herman Frison schrijft per kilometer de details op en maakt er een verslag van. Na de Dauphiné trek ik naar Sierra Nevada. Wel, die verslagen zijn mijn avondlectuur. Ik train bijvoorbeeld altijd met muziek, maar nooit tijdens de Tourverkenningen.'

Je bent redelijk maniakaal met de Tour bezig. Klopt het verhaal dat je deze week zelfs sneeuwkettingen ging kopen om toch maar de Col d'Agnello, het dak van de Tour, te bekijken?

'De etappe van de Galibier was een verschrikkelijke dag. Ik weet niet hoelang ik in de auto zat. De col d'Agnello (2.744 meter hoog) was gesloten. Ze adviseerden ons om sneeuwkettingen te kopen. Dat deden we, maar op 4 km van de top stonden we voor een bareel. Onherroepelijk. Er zat niets anders op dan een omweg van 250(!) km te doen om op het parcours onze weg verder te zetten. Toen ik aan de voet van de l'Izoard de fiets uithaalde, was het al 16 uur. Ik kwam om 20 uur aan op de top van de Galibier. Helemaal alleen, midden twee sneeuwmuren. Herman Frison verklaarde me voor gek, maar ik weigerde te stoppen. Ik ben blij dat ik het gedaan heb. Ik moet dat allemaal niet doen, maar ik wil dat.'

Vorig jaar was je vierde in de Dauphiné Libéré. Ga je nu voor het podium? Er is enkel Samuel Sanchez, de olympische kampioen die vierde en hoger eindigde in de Tour.

'Ik heb honger naar de koers, maar ook een gevoel van: we zien wel. Ik heb anderhalve maand bergop gereden en ik mis natuurlijk wel het koersritme. De proloog, puur op snelheid, kan pijn doen, want ik heb natuurlijk nog dat ritme niet. Ik probeer een etappe te winnen. Pas dat zou een mentale boost zijn, na al die profjaren zonder zege. Ik ben er wel niet langer obsessief mee bezig. Mijn mental coach zei me dat dit anders voor te veel negatieve energie zorgt.'

'Anderzijds stel ik vast dat Menchov hier gewoon meereed vorig jaar en wel op het Tourpodium stond. Parijs is nog veraf. In 2009 was Cadel Evans in de Dauphiné tweede achter Valverde, maar hij was nergens in de Tour. Pas 29ste.'

'Ik heb meer en intensiever getraind dan vorig jaar. Ik heb het gevoel dat ik nu meer aankan, dat ik minder snel vermoeid geraak. Neem nu vrijdag. Er stond anderhalf uur losrijden op mijn programma, maar uiteindelijk reed ik drie en een half uur los. Na twee keer de Giro en twee keer de Tour heb ik ook meer referentiepunten. Dat zegt natuurlijk niet alles, maar het geeft een gerust gevoel. Mijn voorbereiding is totnogtoe perfect verlopen. Ik kan mezelf niets verwijten. Blijkt na de Dauphiné dat ik nog ergens op een bepaald vlak iets te kort kom, dan heb ik nog tien dagen Sierra Nevada om eraan te werken. De basis is echter wel gelegd.'

Wat is het verschil tussen Alberto Contador, Andy Schleck en Jurgen Van den Broeck?

'Zij hebben al op het Tourpodium gestaan, meerder keren. Ik niet. Ik ken mijn eigen limieten nog niet. Misschien is het een kwestie van talent, maar anderzijds ben ik al heel mijn leven een laatbloeier.'

Waarom zoek je dan Andy Schleck niet op in een rechtstreeks duel in de Ronde van Zwitserland?

'De Dauphiné past gewoon beter in mijn Tourvoorbereiding. Na Zwitserland is een stage niet meer mogelijk. Ik bestudeer ook de tegenstander niet. Ik kijk naar mezelf. Ik wil sneller zijn dan mijn eigen schaduw.'

Corrigeer


Het Nieuwsblad biedt meer dan 1.000 reeksen in 12 sporten aan. Zoek hierboven de uitslagen van uw favoriete club of surf naar onze uitslagenpagina.