Ryanair-baas Michael O'Leary wil VS-vluchten spotgoedkoop maken

'Voor 10 euro naar Amerika'

'Voor 10 euro naar Amerika'

Foto: © Photo News

NVT - 'Binnen enkele jaren vliegen we voor 10 euro naar de VS en Canada', zo voorspelt Ryanair-topman Michael O'Leary. 'Niet Ryanair zal deze vluchten aanbieden. Er moet een nieuwe prijsbreker komen. En misschien ben ik dat wel.' Elke Mussche

Michael O'Leary, de flamboyante topman van lagekostenmaatschappij Ryanair, lanceert met de regelmaat van de klok straffe ideeën. Betalen voor toiletbezoek aan boord, een toeslag voor zwaarlijvige mensen, rechtstaand vliegen...

Maar zijn voorstel om voor 10 euro de oceaan over te steken, lijkt wel menens. In een interview met de Nederlandse krant De Telegraaf doet hij zijn plan uit de doeken: 'De strategie kan alleen succesvol zijn als die onmiddellijk op grote schaal actief wordt. Je moet meteen beginnen met twintig tot dertig bestemmingen in Europa en hetzelfde in Noord-Amerika. Het heeft geen zin om met één vliegtuigje te starten.'

Om het idee rendabel te realiseren, zullen de vliegtuigen richting Amerika groter moeten zijn en moet het aantal zitjes in businessclass beperkt blijven, meent O'Leary.

'O'Leary zit aan plafond'

Transporteconoom Thierry Vanelslander van de Universiteit Antwerpen sabelt het idee van de Ryanair-baas meteen neer: 'Het is bedrijfseconomisch gezien je reinste nonsens. Het kan nooit rendabel zijn. Alleen al de rechten om op te stijgen en te landen kosten meer dan 10 euro. Dan zijn er nog geen taksen aangerekend, van Brussel naar Vancouver bijvoorbeeld 272 euro.'

'De enige manier waarop zijn stunt werkelijkheid zou kunnen worden, is door het aanrekenen van allerlei bijkomende kosten', denkt Vanelslander. 'Toiletbezoek aan boord peperduur maken, bijvoorbeeld. Op een vlucht binnen Europa van een uur of twee zou je nog kunnen wachten tot je landt om naar het toilet te gaan. Op een vlucht van meer dan tien uur wordt dat iets moeilijker. Ook de prijzen voor eten, drinken en bagage zou hij fors moeten optrekken om de vluchten rendabel te krijgen. Wat betekent dat de vlucht veel duurder uitvalt dat 10 euro.'

De luchtvaartspecialist sluit niet uit dat O'Leary zijn idee echt doordrijft: 'Met Ryanair zit hij aan het plafond wat kostenbesparing betreft. Er zijn nu eenmaal minimumvereisten wat veiligheid betreft. Hij geeft al een tijdje aan dat hij op zoek is naar een nieuwe uitdaging. Dit zou het wel eens kunnen zijn.'

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees