Klaverblad Lummen ruimt plaats voor ,turbine'

HOUTHALEN-HELCHTEREN/LUMMEN - Het bekende en gevaarlijke klaverblad in Lummen verdwijnt en wordt vervangen door een turbine, een indrukwekkende verkeerswisselaar op twee niveaus en met acht bruggen. Dat bevestigde Vlaams minister Gilbert Bossuyt gisteren tijdens een businessmeeting in restaurant De Barrier, georganiseerd door de werkgeversorganisatie VKW-Limburg.

Tevreden gezichten bij de aanwezigen op een businessmeeting van VKW-Limburg. Minister Bossuyt gaf immers tekst en uitleg over de plannen om de gevaarlijke en tijdrovende verkeerswisselaar E313-E314 in Lummen, in de volksmond gekend als ,,Het Klaverblad'' te vervangen door een turbine. Dat is een wisselaar op twee niveaus met niet minder dan acht bruggen.

Verkeersveilige oplossing

Het grote voordeel van deze oplossing is dat ze verkeersveilig is doordat met elkaar verweven verkeersstromen uitgesloten zijn. Ook tast deze oplossing op ruimtelijk vlak het minst de omgeving aan, omdat er in oppervlakte slechts een beperkte extra inname noodzakelijk is. ,,En bovendien kan de uitvoering van de turbine ook gebeuren zonder al te veel verkeershinder door met tijdelijke wegenis en faseringen te werken'', aldus de minister.

De oude verkeerswisselaar in Lummen is 35 jaar oud en noteert dagelijks honderdduizend motorvoertuigen. Er is een gemiddelde van vier uren file per dag met aanschuiftijden tot dertig minuten om op de verkeerswisselaar te komen. Deze toestanden zullen met de turbine vermeden worden omdat geen enkele richting nog in contact komt met een andere richting.

Geen afrit naar industriezone

Op de nieuwe verkeerswisselaar zal er ook geen rechtstreekse ontsluiting van het industriegebied van Lummen en Heusden-Zolder meer mogelijk zijn. Hiervoor wordt een nieuw complex gebouwd ter hoogte van de huidige parking Lummen.

Het onteigeningsplan voor dit deel van het project is zo goed als klaar. De opmaak van het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan is recent al gestart; de doorlooptijd zal ongeveer een jaar bedragen zodat de eerste aanbesteding gepland is voor de tweede helft van 2005. Midden 2006 zullen de eigenlijke werken dan van start kunnen gaan om eind 2008 begin 2009 voltooid te zijn. De kosten worden geraamd op 40 miljoen euro.
Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio